Promotie en de titel: het betekent naast sportief ook financieel succes voor SC Cambuur. Wat betekent het succes voor de portemonnee van de club?

Gerald van den Belt neemt in zijn werkkamer een hap van het stuk taart voor zijn neus. De felicitatie voor Cambuur is afkomstig van FC Twente, voormalig werkgever van de huidig financieel directeur van de Leeuwarders. Grijnzend: ,,Lekker hoor. Net als de promotie en de titel.”

Was dat succes uitgebleven dan had Van den Belt het vorkje niet geprikt, maar was eerder een mes nodig geweest. Om te gaan snijden, want de financiële schade door de coronacrisis was, is en blijft voelbaar in het betaalde voetbal. Ook bij Cambuur.

Spelersbudget zal stijgen

Met de kennis van nu haalt de financieel directeur echter opgelucht adem: ,,In de zomer begonnen we met een beperkt aantal toeschouwers in het stadion. Toen dachten we nog dat er vanaf januari meer publiek mocht zijn. Het liep anders en dat heeft veel geld gekost. De NOW-regeling (tegemoetkoming van de overheid in de loonkosten, red.) hielp.” Overigens is het nog de vraag hoe de NOW precies uitpakt voor de clubs; de geleerden zijn daar – een complexe financiële materie - nog niet over uit.

Los van steun: het genereren van extra inkomsten is moeilijk in coronatijden. Voor Cambuur komt de herwonnen eredivisiestatus daarom op een uitstekend moment. Heeft de club de wind mee in tijden van tegenwind? ,,Prima omschreven”, zegt Van den Belt.

,,De begroting gaat van 5,5 miljoen euro naar zo’n 8,5 miljoen”, kijkt hij vooruit op komend seizoen. ,,Het spelersbudget zal ook stijgen naar een bedrag tussen de 2,5 en 3 miljoen. Daarmee zijn we overigens in de eredivisie een kleintje.” Dat zegt niet alles, want Cambuur had de afgelopen twee seizoenen in de eerste divisie respectievelijk het zesde en vijfde spelersbudget. Toch eindigde de ploeg tweemaal als eerste.

Volle bak met 9600 man

Een belangrijk financieel voordeel van promotie naar de eredivisie is het grotere aandeel tv-gelden. Een hoger niveau betekent een hogere plek op de ranglijst van de betaald-voetbalclubs over de laatste jaren. ,,We zullen van de achttien eredivisieclubs sowieso bij de onderste drie zitten op die ranglijst. Dan nog krijgen we een flink hoger bedrag dan nu, zo rond de 2 miljoen euro.” In de eerste divisie bedroeg dat 600.000 euro.

De terugkeer naar de eredivisie betekent dat ook het aantal seizoenkaarthouders en sponsoren zal toenemen. ,,Als al ons publiek eenmaal weer in het stadion mag, verwacht ik dat we heel vaak uitverkocht zijn.” Volle bak met 9600 man. ,,Want dat is de maximale capaciteit, niet de veelgehoorde 10.000”, zegt Van den Belt.

Acties van supporters en sponsoren

Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Belangrijker nog dan dat bijvoorbeeld ook het aantal sponsoren toeneemt – ,,het zijn er meer dan bij de vorige promotie in 2013”- en het vermoeden dat er misschien wel 7000 tot 8000 seizoenkaarten worden verkocht, noemt Van den Belt de verbondenheid rondom Cambuur.

,,Het gevolg van vorig jaar”, verwijst hij naar het KNVB-besluit om Cambuur toen niet te laten promoveren na het door de coronacrisis stilgelegde seizoen. ,,Meteen kwamen er acties van supporters en sponsoren, uiteindelijk gaf 85 procent van de seizoenkaarthouders al meteen aan geen geld terug te willen. Dat is echt veel, mensen zijn loyaal. Financieel is de promotie goed voor de club, maar het is echt een succes van ons allemaal. Dat is misschien nog wel het mooiste ervan.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Sport
Promotie Cambuur
Cambuur
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct