SC Heerenveen gaat het strategisch plan ‘Mei-inoar foarút’ herijken. Tegelijk predikt algemeen directeur Cees Roozemond nieuw realisme.

De voorbije weken zijn er twee brainstormsessies in het Abe Lenstra-stadion gevoerd. Tijdens het eerste onderhoud, eind maart, discussieerde de voetbaltak van Heerenveen onder meer over het type voetbal dat de club wil spelen. Naast de trainers, enkele leden van de begeleidingsstaf en de scouting schoven Cees Roozemond en een afvaardiging van de raad van commissarissen aan.

Roozemond: ,,Wij willen attractief en agressief voetballen. Daar was iedereen het over eens. Tegelijk merkten we dat er verschillende visies waren, bijvoorbeeld over posities van het elftal die straks ingevuld moeten worden.”

De club wil daarom een herijking van het strategisch plan ‘Mei-inoar foarút’, dat Heerenveen twee jaar geleden presenteerde. ,,Ik vind dat plan commercieel en financieel sterk, maar te beknopt op voetbaltechnisch gebied.”

‘Vanuit de basis begonnen’

Leidend zijn de vragen waar Heerenveen nu staat, voornamelijk sportief gezien, en waar de club naartoe wil. Volgens Roozemond wordt vanaf 1 juni ook de nieuwe technisch manager Ferry de Haan bij de gesprekken betrokken. ,,We zijn bij de basis begonnen – en vanuit daar maken we het huidige plan concreter.”

Onlangs vond een tweede gesprek plaats, geleid door psycholoog Bernie Thomassen. Hij praatte met de voetbalafdeling over de kernwaarden van Heerenveen. Wat daaruit kwam? Roozemond: ,,Denk aan ambitie, betrokkenheid en nuchterheid.”

De komende tijd volgen er meerdere brainstormsessies. Daarnaast huurt Heerenveen een extern bedrijf in dat voor de implementatie van het herijkte beleidsplan moet zorgen.

Hulp Van der Velde en De Haan

De recente sessies staan los van de gesprekken die Riemer van der Velde en Foppe de Haan bij Heerenveen voerden. De oud-trainer was de voorbije maand geregeld in het Abe Lenstra-stadion om met mensen van de voetbalafdeling te sparren. De Haan bood onlangs, net als Van der Velde, zijn hulp bij de club aan.

,,We hebben bij Foppe kenbaar gemaakt waarmee we bezig zijn”, zegt Roozemond. ,,Hij was nog niet bij deze gesprekken aanwezig, maar ik hoop dat hij bij volgende brainstormsessies wél aansluit. Dat zou een mooi stuk van de puzzel zijn, zoals Riemer ongetwijfeld heel waardevolle bijdragen aan de scouting kan leveren.”

Roozemond wil in brede zin bij de club ,,de focus aanscherpen”. Wat hij daarmee bedoelt? ,,We gaan bij elke afdeling de doelen concretiseren.” Volgens Roozemond moet Heerenveen de blik verruimen, kijkend naar clubs of sportploegen die een vergelijkbaar traject bewandelden. Een van die voorbeelden is wielerploeg Jumbo-Visma, dat momenteel succesvol is in het profpeloton.

Opnieuw opbouwen

Hoe anders was dat in 2012 toen Rabobank, de voorloper van Jumbo-Visma, stopte als sponsor. Nieuwe geldschieters waren nodig, terwijl de prestaties tegenvielen. De verwachtingen van Nederlandse wielerfans waren echter nog immer hooggespannen, hunkerend naar het succesvolle Rabobank-tijdperk.

Merijn Zeeman, sportief directeur van Jumbo-Visma, vertelde vorig jaar in podcast De Rode Lantaarn hoe hij de ploeg vervolgens opnieuw opbouwde. Zo voerde Zeeman veel gesprekken met medewerkers – van renners en mecaniciens tot trainers en kantoorpersoneel – die hij terugbracht tot een handvol kernwaarden, fungerend als de leidraad. ,,Dat willen wij ook. Ik heb Zeeman in het vizier om bij ons een presentatie te geven”, zegt Roozemond.

Mogelijk moet Heerenveen, net als Jumbo-Visma een paar jaar geleden, eerst een stap terugdoen, zegt Roozemond. ,,Ik ga nu niet zeggen dat wij in het linkerrijtje moeten eindigen en zo ver mogelijk in het bekertoernooi moeten komen. Jumbo-Visma won aanvankelijk maar een paar etappes. Maar ze werden succesvol, omdat er een gefundeerd plan onder hun werkwijze lag. Daar willen wij ook naartoe.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Sport
SC Heerenveen
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct