SC Heerenveen moet ‘creatief’ winkelen voor het nieuwe seizoen

Gerry Hamstra Foto: FPh/Mustafa Gumussu

De coronacrisis dwingt SC Heerenveen om extra behoedzaam te werk te gaan op de transfermarkt. Dat zegt technisch manager Gerry Hamstra.

,,Op dit moment kijken we hoe we zo creatief mogelijk de selectie kunnen versterken. We moeten heel voorzichtig zijn, rekening houdend met verschillende scenario’s.”

Algemeen directeur Cees Roozemond kondigde vorige week aan dat Heerenveen moet reorganiseren. In het ergste geval (het rode scenario) speelt de ploeg van trainer Johnny Jansen het hele volgende seizoen zonder publiek en daalt de omzet met 4 miljoen euro.

De spelers en trainers hebben inmiddels ingestemd met een salarisverlaging. Het managementteam deed dat eerder al. De ondernemingsraad reageert deze week op de plannen om ook het loon van kantoorpersoneel te verlagen. Roozemond vertelde vorige week dat het tot januari in totaal om een besparing van 400.000 euro gaat.

‘Het zijn zware tijden’

,,Vanaf het eerste moment was iedereen in de selectie bereid mee te denken”, zegt Hicham Faik namens de spelersraad. ,,Het zijn zware tijden. Dat is bij Heerenveen niet anders. We zijn solidair met de club, de mensen die hier werken, de supporters, sponsoren en iedereen die nog meer bij Heerenveen betrokken is. Wij zijn heel blij dat we op deze manier iets voor de club kunnen doen.”

De basis voor het akkoord is het collectieve advies van de Federatie Betaald Voetbal Organisaties (FBO), spelersvakbonden VVCS en ProProf en de CBV (Coaches Betaald Voetbal).

Spelers verkopen

Heerenveen moet, meer nog dan in voorgaande jaren het geval was, spelers verkopen om de operationele verliezen af te dekken. Naar spelers als Chidera Ejuke en Joey Veerman wordt weliswaar geïnformeerd, maar van concrete belangstelling is volgens Hamstra nog geen sprake.

Met doelman Filip Bednarek is de technisch manager nog altijd in gesprek over contractverlenging. ,,Maar we hebben elkaar nog niet gevonden.”