Door de prestaties van Johnny Jansen en zijn team is het negatieve sentiment rond SC Heerenveen verdwenen. Op commercieel en financieel vlak is echter nog heel veel te winnen. Algemeen directeur Cees Roozemond en salesmanager Martin Koopman aan het woord.

S C Heerenveen heeft al bijna een half seizoen geen hoofdsponsor. Komt daar binnenkort verandering in?

Martin Koopman: ,,We zitten in een heel spannende fase. Er zijn drie serieuze kandidaten. Twee komen uit Vietnam en eentje uit Nederland. Bij Vietnamese bedrijven gaat het om langdurige processen. Dat heeft met cultuur, taal en vertrouwen te maken. We hebben een vertrouwensman die daar namens ons de gesprekken voert. Het kost tijd, terwijl je natuurlijk liefst op korte termijn ergens een klap op wilt geven.”

Wat maakt de zoektocht zo ingewikkeld?

Cees R oozemond: ,,We komen ergens vandaan hè? Nog niet zo heel lang geleden hadden we een hoofdsponsor (Univé, red.) die 3 miljoen per jaar betaalde. Dat bedrag is ieder jaar gezakt, uiteindelijk tot een waarde die niet meer reëel was. Ik heb eerder gezegd dat het shirt zeker 750.000 waard is op de Nederlandse markt. Dat is een boude uitspraak geweest. Volgens een onderzoek van Nielsen Sports is het 1,7 miljoen euro.”

Waarom heeft SC Heerenveen de afgelopen maanden niet genoegen genomen met lagere bedragen die geboden zijn?

Roozemond: ,,Het gaat om de continuïteit van de club. We willen graag een sponsor die meedenkt en zich voor meerdere jaren aan ons verbindt. Op goede dingen moet je soms lang wachten. We worden niet nerveus. We zijn met een langetermijnplanning bezig van minimaal drie jaar.”

Er is eerder gesproken over een sponsorconsortium, een aantal bedrijven dat samen hoofdsponsor zou willen worden. Is dat nog actueel?

Roozemond: ,,Ik had hier laatst een gesprek over met John Jorritsma, voormalig commissaris van de koning in Friesland en nu burgemeester van Eindhoven. Daar lukt het wel om, voor PSV in dit geval, potentiële sponsoren bij elkaar te krijgen. Dat is hier lastiger. Er zijn hier in Friesland minder grote bedrijven.”

Koopman: ,,We praten desondanks met partijen die wel wat in zo’n consortium zien, een groep die zich inzet voor een circulaire economie in de provincie. De eerste gesprekken zijn gevoerd, dus ondenkbaar is het niet.”

Waarom steken jullie ogenschijnlijk voornamelijk in op Vietnam, terwijl er in Friesland nog een wereld te winnen is op sponsorgebied?

Koopma n: ,,Voor je gevoel van zekerheid heb je misschien liever een Nederlands bedrijf. Maar het zal je per ongeluk lukken om een Vietnamees bedrijf aan je te binden. We hebben het over een markt van 95 miljoen mensen. De beleving van het merk Heerenveen is in Vietnam ongelooflijk groot. Als wij voor de lange termijn meer geld kunnen ophalen door daar een akkoord te sluiten, doen we dat liever.”

Doan Van Hau, de Vietnamees international van SC Heerenveen, speelt nooit. Is dat problematisch tijdens de onderhandelingen in Vietnam?

Koopman: ,,Dat heeft natuurlijk niet meegezeten. We blijven in Vietnam benadrukken dat hij hier is op grond van zijn voetbalkwaliteiten. Hij is nu in Azië voor de Zuid-Aziatische Spelen. Ze zien daar een professional die sterker en fitter is geworden in Heerenveen en die heel erg zijn best doet om Engels te leren.”

,,Of ik de neiging heb om Johnny Jansen aan zijn jas te trekken om te vertellen dat Doan moet spelen? De neiging en het daadwerkelijk doen zijn twee verschillende dingen. Als Doan gaat spelen, moet er iemand anders uit het elftal. De komst van een hoofdsponsor kan en mag dan nooit de uitleg zijn aan degene die zijn plek verliest. We hebben laatst een gesprek gehad met Johnny en Gerry Hamstra (technisch manager, red.). Wij hebben uitgelegd waar wij mee bezig zijn, zodat zij een idee krijgen van onze wereld. En Johnny heeft ons uitgelegd waarom Doan nog niet speelt.”

Zijn er, zoals eerder naar buiten is gebracht door SC Heerenveen, deals gesloten met Vietnamese bedrijven om de komst van Doan Van Hau te kunnen bekostigen? Of moet dat nog gebeuren? Het gaat toch om een salaris van ruim 400.000 euro voor een voetballer van buiten de EU.

Roozemond: ,,Als hij niet was aanbevolen door onze scouting, dan was hij nooit gekomen. Toen de kogel door de kerk was, hebben we gezegd: dan moeten we er op commercieel gebied maximaal gebruik van maken. Met de merchandising gaat het inmiddels heel aardig in Vietnam. Er zijn genoeg mensen die niet de nep-shirtjes van 4 euro, maar de echte willen hebben. Dat stemt ons positief.”

Koopman: ,,Er is niks schimmigs aan. Met twee bedrijven die garant staan voor de kosten hebben we een overeenkomst. Die hoeven daar geen uitingen in het stadion of op het shirt voor terug. En er zijn nog de televisierechten die we in Vietnam hebben verkocht.”

Ondertussen zijn erg veel sponsorstoelen van de ondernemerssociëteit (OSSH) in het Abe Lenstra-stadion niet gevuld. In het strategisch plan staat dat de zakenclub in 2022 zo’n 600 leden moet tellen. Hoeveel zijn er nu?

Koopman: ,,Als je puur kijkt naar de bedrijven die bij ons twee of meer stoelen hebben, zijn het nu 435. Er is afgelopen week een aantal bijgekomen. We hebben nooit onder de 400 gezeten en we gaan dit seizoen niet meer omlaag. Een bedrijf dat een keer een minuut led-boarding afneemt of de wedstrijdbal eenmalig sponsort, tellen we niet mee. Zou je dat wel doen, dan kom je ruim boven de 500 uit. We denken er trouwens over om de OSSH-leden meer comfort te bieden. Ze zitten nu op dezelfde stoelen als ‘gewone’ seizoenkaarthouders.”

Roozemond: ,,Het heeft ongelooflijk veel inspanning gekost om de daling te stoppen. Niet alleen van het sponsorbestand. We zijn de laatste vijf seizoenen met 6 tot 9 procent per jaar teruggegaan in verkochte seizoenkaarten. We zijn heel voorzichtig weer aan het klimmen, ook als het gaat om aantal OSSH-leden. Let wel: de tijd dat we 1200 hadden, komt niet meer terug. We moeten een schade van tien, twaalf jaar inhalen.”

Koopman: ,,Dat we te maken hebben met een grotere achterstand dan we dachten, is een feit.”

In Mei-inoar foarút , het strategisch plan dat begin juli is gepresenteerd, staat dat het streven is om het operationeel tekort (geen rekening houdend met transferopbrengsten, red.) van 6 miljoen euro in drie jaar tijd terug te brengen naar 2 miljoen. De omzet moet met 2,5 miljoen stijgen. De bedrijfskosten dienen in een jaar tijd met 2 miljoen euro te dalen, van 23 naar 21 miljoen euro. Liggen jullie op schema?

Roozemond : ,,Als je zo’n plan maakt, weet je niet precies hoe de lijn in die drie jaar gaat lopen. Misschien moeten we er onderweg van afwijken, of herijken. We hebben op dit moment niet de begroting die we willen hebben. Aan die omzet-plus van 2,5 miljoen zitten we nog lang niet, mede door het ontbreken van een hoofdsponsor en minder televisiegelden. Maar daar moeten we niet nerveus van worden. Je moet dit over een langere periode meten.”

Koopman: ,,Als wij de rust en de continuïteit waarborgen en we kunnen lichte groei bewerkstelligen, dan zijn we tevreden. Mensen moeten weer bij de club willen horen.”

Roozemond: ,,We hebben het vertrouwen dat we op de goede weg zijn. Er zijn bedrijven die zich uit eigen beweging bij ons melden. Door samenwerking met ondernemingen zijn onze veiligheidsmensen in het nieuw gestoken, hebben we een nieuwe kunstgrasstrook langs het veld en wordt de geluidsinstallatie in het stadion vernieuwd. Verder verzamelen we meer data van onze fans, zodat we interessanter worden voor potentiële sponsoren.”

,,Om over 2,5 jaar uit te komen op een tekort van 2 miljoen is een grote uitdaging. Het is nu nog te vroeg om vast te stellen of het realistisch is. Het wordt spannend. Wij moeten het als club voor een groot deel hebben van transfers. We hebben de afgelopen jaren voor vele miljoenen verkocht. Er moet een gezonde balans zijn tussen enerzijds transferinkomsten en anderzijds operationele verliezen. Je moet je afvragen of je, om het tekort koste wat kost op 2 miljoen te krijgen, het spelersbudget moet blijven begrenzen. We zijn wat dat betreft nu te vergelijken met clubs waar we vroeger ver bovenuit staken.”

De commerciële omzet bedroeg vorig seizoen naar verluidt nog 6,8 miljoen euro en lijkt verder te dalen. Logische conclusie: het operationeel tekort neemt toe in plaats van af. Hoe serieus moeten we het strategisch plan nemen? En waar kan de leiding van Heerenveen op worden afgerekend?

Roozemond : ,,Je moet het plan heel serieus nemen. Het gaat over meer dan alleen cijfers. Niemand kan weten waar we over drie jaar staan, maar je kunt wel doelstellingen als ideaalbeeld neerleggen. Gaandeweg het traject stel je de vraag of het beeld nog klopt, of we zaken niet te positief of te negatief hebben ingeschat. De totale omzet bedraagt nu naar schatting 14 tot 15 miljoen euro. Maar we hebben nog maar net het eerste kwartaal afgesloten. In januari weten we wat we in het tweede kwartaal hebben gedaan. Essentieel is de liquiditeit. Daar kijk ik dagelijks naar en wat dat betreft zitten we voor meerdere jaren goed. Dat geeft rust.”

De kaasschaafmethode is door u als belangrijk middel genoemd om de kosten omlaag te brengen. Werkt de methode?

Roozemon d: ,,We liggen nog niet op koers. Er is wel wat te schaven, maar de infrastructuur die we hebben is mede gebaseerd op het verleden. Het moeilijke is dat het pijn gaat doen als je gaat snijden in de organisatie. Als je dat doet, verdwijnt de positieve flow die er nu is. Prioriteit is nu het verder verminderen van de huisvestingskosten. Inclusief onderhoud bedragen die momenteel 3,2 miljoen euro, zo’n 20 procent van de omzet. Hulp van mensen die willen meedenken over hoe we andere kosten omlaag kunnen brengen, is welkom.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Sport
SC Heerenveen
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct