Berenactie SC Heerenveen vindt navolging in Polen: 'Het is goed om geïnspireerd te worden door de besten'

. FOTO ANP/COR LASKER

De berenactie van SC Heerenveen ging afgelopen week de wereld over en bleef ook in Polen niet onopgemerkt. Middels een videoboodschap aan de club meldt oud-speler Paweł Wojciechowski dat zijn club Górnik Łęczna ook een berenactie is gestart.

„Lange tijd niet gezien”, zo begint Wojciechowski in zijn beste Nederlands. „Het is goed om geïnspireerd te worden door de besten. Jullie actie met de mascotte is gewoon werelds.”

Daarop stelt hij de mascotte van de Poolse club voor. „Hij heet Polsce, wij proberen zoiets te doen in Polen”, legt de aanvaller uit. Supporters kunnen een beer kopen en zelf beslissen waar de mascottes naartoe gaan. De meesten zullen belanden in het universitaire kinderziekenhuis in Lublin.

In totaal 15.000 knuffelberen bevolkten de tribunes van het Abe Lenstra-stadion, tijdens de wedstrijd tegen FC Emmen vorige week zaterdag (4-0 winst).

De stichting Kinderen Kankervrij (KiKa), SC Heerenveen en geneesmiddelenbedrijf MSD vroegen met de actie aandacht voor kinderen die kanker hebben. Het getal 15.000 symboliseerde het aantal kinderen in Nederland dat kanker heeft – of heeft overleefd. De beren zijn in minder dan 24 uur allemaal verkocht. De actie leverde meer dan 230.000 euro op.

loading