Lekker warm in de dug-out

Lekker warm in de dug-out

Lekker warm in de dug-out

De startup van deze week, Belieff, helpt voetballers in de dug-out en horecagasten op een winterterras aan warme voeten. De voetenzak voorkomt in elk geval koude voeten.

Alles deden Van Geloven en zijn teamgenoten om warm te blijven. Ze trokken trainingspakken over zich heen en hielden warme bidons bij hun schoenen. Afdoende was het nooit. ,,Je hield altijd koude voeten.”

Om dat probleem op te lossen, bedacht hij een deken met voetenzak. ,,Je gaat er helemaal in”, zijn ogen twinkelen. ,,Lekker warm.” Aanvankelijk wilde hij één grote deken maken voor de hele reservebank. ,,Maar dat bleek toch niet zo praktisch. Als dan de hele bank opspringt bij een doelpunt…”

loading
De deken met voetenzak van Rick van Geloven houdt sporters warm, maar ook horecagasten in de winter. FOTO HOGE NOORDEN/JAAP SCHAAF

NOORDERLINGEN

Het idee bleef sluimeren en in de vrije uren naast zijn studie probeerde hij het product door te ontwikkelen. Totdat hij vorig jaar meedeed aan loading , een traject voor jonge entrepreneurs, en de kans kreeg om serieus met zijn onderneming aan de slag te gaan.

Het plan om alle spelers onder een deken te stoppen, liet hij varen. Iedere speler heeft nu zijn eigen deken. Die bestaat uit fleece van binnen en waterafstotende stof van buiten. Aan het uiteinde is een voetenzak met verstevigde bodem zodat de noppen van de schoenen de stof niet kapotmaken. Met een koord kunnen de voetballers de deken verder dichttrekken zodat er geen koude wind onderop blaast.

,,Voor de spelers is het ideaal”, aldus Van Geloven. ,,Het geeft hen veel meer comfort.” Maar niet alleen de sporters hebben er profijt bij, zo bedacht hij. ,,Het is ook een extra vlak om reclame op te maken. Het hele stadion hangt al vol met reclameborden maar de reservebank komt iedere wedstrijd wel een paar keer in beeld. Daar zit je vol in het zicht als je als sponsor je logo op de dekens laat drukken.”

HORECA

Vanuit de Inqubator in Leeuwarden probeert Van Geloven met zijn bedrijfe loading de dekens aan de man te brengen. Hij werkt aan een variant voor de horeca, zodat gasten ook 's winters comfortabel buiten kunnen zitten, en denkt dat ook de supporters op de tribune wel oren hebben naar een deken. ,,Dat is toch mooi? Met het logo van je club?”

De dekens voor de sport laat hij maken bij een sociale werkplaats. De fors goedkopere voor het publiek en de horeca worden in Turkije geproduceerd. ,,Dat gaat om zulke hoeveelheden, dan moet je wel kijken naar het buitenland.”

Maar eerst richt hij zich op de sport. Een club heeft hij al overgehaald: Cambuur. Tot nu toe maakten de spelers pas een keer gebruik van de dekens. Van Geloven: ,,Ik heb de pech dat het nog niet echt koud wil worden.”

‘Pionieren' portretteert iedere week een jonge innovatieve onderneming. Tips? economie@lc.nl.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct