Een bijzonder concept, zeggen we vooraf: een restaurant dat alle hoofdgerechten serveert voor 9,99 euro. Ons etentje bij brasserie De Blaeskaek in Leeuwarden, aan het begin van de Nieuwestad, op nummer 3, krijgt echter een andere wending dan gedacht.

Hete Soep: Alles huisgemaakt

Een bijzonder concept, zeggen we vooraf: een restaurant dat alle hoofdgerechten serveert voor 9,99 euro. Ons etentje bij brasserie De Blaeskaek in Leeuwarden, aan het begin van de Nieuwestad, op nummer 3, krijgt echter een andere wending dan gedacht.

Een bijzonder concept, zeggen we vooraf: een restaurant dat alle hoofdgerechten serveert voor 9,99 euro. Ons etentje bij brasserie De Blaeskaek in Leeuwarden, aan het begin van de Nieuwestad, op nummer 3, krijgt echter een andere wending dan gedacht.

,,Niet pretentieus maar betaalbaar genieten in een gezellige omgeving die smaakvol is ingericht”, aldus de eigen aanbeveling op de website. Naast de formule – ook de voor- en nagerechten zijn vriendelijk geprijsd, tot 4,99 euro – springt de naam in het oog.

Want een blaaskaak – niet met het oud-Hollandsche ‘ae', maar met ‘dubbel a' – staat in goed Nederlands toch synoniem voor ‘snoever', ‘opschepper' dan wel ‘branieschopper'?

Gevoel voor taal is ons ingebakken, maar we hebben geen idee hoe we de naam moeten plaatsen. Een grappig rijmpje op de site heldert niks op: ‘Blaeskaek wilt gestaedigblaesen in de pinten en gelaesen. Knouwt een pruym op zyn gemak of hy rookt een pyptabak. Wat zegt dit over brasserie en uitbater?' Straks maar even vragen hoe de vork in de steel zit.

Inrichting

Wel zonneklaar is dat De Blaeskaek, geopend sinds begin november, een klein intiem restaurant is, met zo'n veertig plaatsen. De tafels zijn van steigerhout, net zoals de lambrisering langs beide muren, waarvan de ene in aubergine is gesausd, en de ander is uitgevoerd in ruwe steen.

De vloer is weer van hout. Centraal in de zaak staat een lange tafel, met allerlei lectuur erop en robuuste leeslampen erboven. De keuken bevindt zich achterin. Dankzij het doorkijkje achter de bar hebben we af en toe zicht op het werk dat daar wordt verricht.

Wel reserveren, was de aanbeveling van iemand voor wie er onlangs geen plaats meer was. Op deze woensdagavond telden we vier volwassen eters aan twee tafels. Wij zijn de nummers vijf en zes. De drukte geldt vooral de donderdag, de vrijdag en de zaterdag, aldus de uitbater.

loading

Stemming

Bij het bestellen van de huiswijn is de stemming nog oké, maar bij het vervolg gaat het mis. De kaart vermeldt ‘huisgemaakt' bij twee van de acht hoofdgerechten: de kipsaté en de tortilla ‘Tex Mex'. Waar zijn de andere zes gemaakt, willen we weten.

Menig restaurant betrekt zijn producten immers van de horecagroothandel, die legio kant-en-klare gerechten in het assortiment heeft. Nu De Blaeskaek hoofdgerechten serveert voor een ongebruikelijk lage prijs, lijkt onze vraag niet ongepast, menen we.

Toch ontgaat de uitbater de logica van onze interesse, die hem zichtbaar irriteert. ,,Alles is huisgemaakt”, zegt hij.

Maar waarom dan geen algemene opmerking op de menukaart (Bijvoorbeeld: ‘Alle gerechten zijn in eigen keuken bereid'), in plaats van ‘huisgemaakt' bij twee van de acht? Trouwens, bij de vier nagerechten van De Blaeskaek is ‘huisgemaakt' ook selectief gebruikt: alleen bij de appeltaart.

loading

Drammen

Hij wil ons niet antwoorden, zegt hij. Hij vindt dat we drammen, al zegt hij het niet letterlijk. En hij heeft de vraag vaker gekregen, maar een Neerlandicus heeft hem verzekerd dat er niets mis is met de omschrijvingen op de kaart. En daarmee basta!

Ietwat verbouwereerd plaatsen we onze bestellingen. Van de opleiding weten we dat de restaurantgast altijd vriendelijk en begripvol moet worden behandeld, ook al is hij nog zo lastig.

We zijn nog niet bekomen van de verbazing als de gastheer opnieuw verschijnt. Hij zet een springvorm met appeltaart en twee met huishoudfolie afgedekte stoofschotels op onze tafel. Als bewijs dat alles wel degelijk ‘huisgemaakt' is. We voelen ons ongemakkelijk. Krijgen we een standje? Jazeker, zegt de gastheer als hij wegbeent. ,,Want ik ben hier de baas.”

Gekleineerd

Het liefst waren we nu opgestapt. Maar onze plicht roept: dit stukje voor Hete Soep. Mijn tafelgenote probeert de moed erin te houden: ,,De avond is nog jong, het kan nog goed komen.” Maar het komt niet meer goed. ,,Eerst de heer, dan de dame. Zo doen wij dat hier”, horen we de gastheer zeggen als hij een kwartiertje later de voorgerechten serveert.

Nogmaals straf, voor mijn tafelgenote? ,,Jazeker.” Ze voelt zich gekleineerd. In tien jaar Hete Soep heeft ze dit nooit eerder meegemaakt.

Hoe anders was het geweest als de gastheer bij het serveren van de voorgerechten enige deemoed had getoond? Stel je voor dat hij had gezegd: ,,We zijn vanavond niet goed begonnen. Sorry. Zullen we er een streep onder zetten?'' Dan had de avond nog een aardige wending gekregen. Nu was de sfeer geheel bedorven.

Goede recensies krijg je niet alleen door culinaire hoogstandjes. Ook met gerechten van het kaliber dertien-in-een-dozijn, zoals De Blaeskaek deze serveert,kun je een prettig uitje beleven, voor weinig geld bovendien.

Wat echter altijd geldt is dat de factor mens, en dan vooral in de bediening, de avond kan maken of breken. Bij het afrekenen durven we niet meer te vragen naar het hoe en waarom van naam van de brasserie. We hebben wel een vermoeden.

loading

Brasserie De Blaeskaek,

Nieuwestad 3, Leeuwarden

www.deblaeskaek.nl

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct