Aangeboden door: Havic Kantoormeubelen

Zo werk je coronaproof op kantoor zonder de plasticvervuiling te vergroten

Foto: Pexels

Werkgevers nemen maatregelen om kantoren veilig in te richten zodat coronabesmettingen zoveel mogelijk worden voorkomen. Veel ingezette materialen zijn van plastic dat eveneens voor de gezondheid niet bevorderlijk is. Het kan anders. Met duurzame materialen. 

De rotzooi liegt er niet om; in bermen en greppels tref je steeds vaker gebruikte en weggegooide mondkapjes en handschoenen van plastic. Al deze troep voegt zich bij de enorme plasticvervuiling die er al was. Onze omgeving wordt er niet schoner op, de wereld niet mooier. 

De Unctad (VN-conferentie voor Handel en Ontwikkeling) heeft berekend dat driekwart van het plastic voor de bestrijding van het covid-19 virus op stortplaatsen en in zee terecht komt. Gevolg: schade loopt op tot in de miljoenen. 

Ecologische preventieschermen zorgen voor bescherming op kantoor

Naast dat we gewoonweg onze gebruikte mondkapjes niet op straat moeten gooien, staat als een paal boven water dat we voor andere materialen moeten kiezen als het gaat om de bestrijding van het virus en het tegengaan van besmettingen. Biologisch afbreekbare of goed te recyclen materialen die het plastic kunnen vervangen zijn een must. Denk aan onder andere natuurlijk rubber, natuurlijke vezels, papier en karton. 

Havic Kantoorinrichting levert hier een bijdrage aan door ecologische preventieschermen aan te bieden die op kantoren de mogelijkheid bieden duurzame tussenschotten te plaatsen tussen werkplekken. Op die manier bieden de doorzichtige schotten bescherming tegen het virus en wordt de anderhalve meter maatregel gemakkelijker opgevolgd. 

Nog te vaak wordt voor dit soort schermen plexiglas gebruikt. De schermen van Havic zijn samengesteld uit karton, PET-kunststof en metalen houders. Dit is volledig van gerecycled materiaal gemaakt en is opnieuw recyclebaar. De schermen zijn makkelijk verplaatsbaar doordat ze licht van gewicht zijn. Ze kunnen bovendien op maat worden gemaakt. Op deze manier wordt het coronaproof inrichten van kantoren een stuk gemakkelijker én gebeurt het op een duurzame manier. 

Veilig op kantoor dankzij schoon kantoormeubilair

De schermen geven werkgevers handvatten om het kantoor zo in te richten dat werknemers op een ontspannen manier weer veilig naar kantoor kunnen. Veel werknemers blijken daar namelijk een grote behoefte aan te hebben. Thuiswerken lukt in veel gevallen prima, maar de sociale interactie wordt gemist. 

Naast het plaatsen van schermen is het ook van belang een clean desk policy te handhaven. Dat wil zeggen dat alle kantoormeubelen regelmatig schoon moeten worden gemaakt. Of het nu een vaste plek van iemand is of niet, hygiëne staat voorop. De bureaustoelen, met name de armleuningen, en het bureauoppervlak moeten spic en span blijven. 

Ook vergaderruimten moeten daaraan geloven, waar de stoelen aan de vergadertafel alsmaar door anderen worden gebruikt. Sowieso is het raadzaam minder vergaderstoelen neer te zetten, en in ieder geval op anderhalve meter afstand van elkaar. Online vergaderen blijft het meest veilig, maar het is voor te stellen dat dat niet altijd gewenst is. In dit geval zijn coronamaatregelen noodzakelijk.  

Eenrichtingverkeer en frisse lucht bieden ook soelaas

Tegelijkertijd is het raadzaam de kantoorruimte goed te luchten. Er is gesteggel geweest over of het openzetten van deuren en ramen de kans op een coronabesmetting vermindert, maar volgens de laatste berichten lijkt dat te werken. Hoe het ook zij, in dit geval kan frisse lucht zeker geen kwaad.  

Als laatste maatregel noemen we hier de verkeersstroom in een kantoorpand. Als het mogelijk is houd je afstand en kan een looproute middels stickers worden uitgezet. Zo min mogelijk elkaar in dezelfde richting tegenkomen is het devies. Eenrichtingverkeer graag. Handen wassen en ontsmettingsmiddelen aanbieden zijn natuurlijk ook noodzakelijk.