Waardeer de diversiteit van ons onderwijs

‘Opvoeding, een belangrijk aspect van onderwijs, is geen eenheidsworst’. FOTO ANP/ PHIL NIJHUIS

De discussie over de vrijheid van onderwijs hield mij de afgelopen dagen bezig. Je kon er niet omheen, breed uitgemeten in de media, en gezien de ophef ben ik niet de enige die het bezighield.

Het imago van bijzonder onderwijs is aangetast door de discussie die speelde in politiek Den Haag. Op de agenda stond de invulling van het vak ‘burgerschap’, dit alles naar aanleiding van het gruwelijke incident in Frankrijk waar een leraar werd onthoofd.

Het debat kreeg een andere wending doordat het uitkwam bij een verklaring van enkele reformatorische scholen waarin ouders wordt gevraagd de identiteit en waarden te onderstrepen. En zo mondde het uit in een ideologische botsing over grondwettelijke artikelen tussen verschillende partijen.

De media doken er bovenop en ook de social media barstten uit in hevige verontwaardiging. Ineens stond artikel 23 ter discussie. De vrijheid van onderwijs.

De kern voor mij zit in het woord ‘vrijheid’. Hoe mooi is het dat ouders zelf mogen bepalen naar welke school zij hun kind sturen. Ze doen dit vanuit hun ideeën over hoe je het beste je kind kunt opvoeden.

Die vrijheid is enorm belangrijk, omdat het de samenleving wat biedt, diversiteit geeft betrokkenheid. Wij hebben de mogelijkheid om ons eigen onderwijs op te richten.

Opvoeding is geen eenheidsworst

Wil je als ouder dat verbeeldingskracht, creativiteit en praktische toepassing centraal staan, dan kies je voor een vrije school. Op islamitische scholen staat de Koran centraal en binnen de christelijke scholen de Bijbel. Er is voor een ieder aanbod en dat is uniek. Geef mensen de ruimte om hun leven in te kleuren zoals zij dat willen, ook in het onderwijs.

Het tekenen van een verklaring om homofilie af te wijzen, is een uiterste. Aan de randen van een overtuiging of ideologie vind je altijd groepen die een stap te ver gaan. Laten we vooral oog hebben voor al het goede dat de vrijheid van onderwijs heeft opgeleverd en oplevert; in Nederland gaat bijna 70 procent van de kinderen naar een bijzondere school.

Het afschaffen van de vrijheid van onderwijs lijkt mij geen goede zaak en ook niet de oplossing. De vrijheid van onderwijs past bij een land dat diversiteit en tolerantie hoog in het vaandel heeft staan.

Opvoeding, een belangrijk aspect van onderwijs, is geen eenheidsworst. Waardeer het verschil en geef elkaar de ruimte.

A bel Reitsma, r aadslid CDA Leeuwarden