FOTO PIXABAY

Vlieghaat en reisvreugd

FOTO PIXABAY

De gemiddelde Nederlander legt jaarlijks bijna net zoveel kilometers af per vliegtuig als per auto. In 2018 ging het om 5500 kilometer per persoon, zo rekende het Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid vorig jaar uit.

Wie dit cijfer ziet, moet waarschijnlijk even slikken. Dit kan toch niet waar zijn? Hoe vaak vliegt een gemiddelde Nederlander nou helemaal? En hoeveel uur per jaar zitten we met zijn allen wel niet in de auto? De cijfers maken dan ook duidelijk hoe snel je gevoel voor afstand vervliegt als je eenmaal in een vliegtuigstoel zit. Alleen al een weekje Canarische Eilanden levert meer dan 7000 afgelegde kilometers op.

,,Driekwart van de vliegreizen van Nederlanders gaat naar een bestemming binnen Europa. De vliegreizen naar bestemmingen buiten Europa zijn natuurlijk gemiddeld wel duidelijk langer, waardoor twee derde van de per vliegtuig afgelegde kilometers intercontinentale reizen betreft’’, constateerde het Planbureau voor de Leefomgeving deze maand. Vliegreizen vormen al lange tijd de snelst groeiende vorm van vervoer, vooral dankzij de sterk gedaalde prijzen.

Dit leidt tot grote luchtvervuiling en ernstige overlast voor omwonenden. Een groeiende groep Nederlanders keert zich dan ook af van vliegen. Dit sentiment groeit in Friesland, sinds mensen zich realiseren wat een groot nieuw vliegveld in Lelystad voor hen betekent. Als we die overlast niet willen, moeten we dan zelf nog wel in een vliegtuig stappen? In sommige kringen is vliegschaamte inmiddels een begrip en geldt schoon reizen als de nieuwe norm.

De coronavrees geeft dit jaar vleugels aan deze ontwikkeling. Plotseling willen veel Nederlanders niet meer ver weg en mijden ze vliegtuigen. De economische gevolgen langs de randen van ons continent zijn groot. Horecabedrijven langs de Middellandse Zee worden hard getroffen, maar ook een eilandstaat als Ierland weet ineens weer wat reisafstand betekent.

Sommige deskundigen verwachten een blijvende ommekeer in de groei van het vliegverkeer. Naast corona werken ook andere factoren mee, want in Den Haag en andere Europese regeringssteden wordt druk gerekend aan maatregelen om vliegreizen duurder te maken. Wie binnen de EU reist, moet verleid worden om de trein of de veerboot te pakken in plaats van het vliegtuig.

Dat streven is volkomen terecht, zolang we tenminste niet doorschieten naar vlieghaat. Een bezoek aan een ander werelddeel kan namelijk ook een waardevolle en uiterst leerzame ervaring zijn. Een reis naar Amerika of Azië leert ons om de wereld door een andere bril te bekijken. Zo’n ervaring kweekt creativiteit en mededogen. Wie de armoe van Afrika en India zelf heeft geroken en gezien, kijkt bij thuiskomst anders naar ons eeuwige geklaag.

Het is toe te juichen dat Europese overheden hun best doen om vliegreizen duurder te maken, want vliegen mag geen goedkoop alternatief zijn voor een trein- of bootreis. Laten we echter ook niet zuur doen over jongeren die dromen van een wereldreis en bereid zijn ervoor te sparen. Het is voor onze maatschappij van grote waarde dat Nederlanders hun nieuwsgierige blik behouden en voet blijven zetten buiten Europa.

commentaar@lc.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Commentaar
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct