FOTO

Van tol tot pensioen

FOTO ANP

Bouwers beginnen binnenkort met de aanleg van een reuzentunnel: er komt een 17,6 kilometer lange ondergrondse spoor- en wegverbinding tussen Denemarken en Duitsland onder de Oostzee. Deze Fehmarnbelttunnel verkort de reis tussen Hamburg en Kopenhagen in de toekomst met twee uur.

Ook een reisje Zweden-Duitsland gaat hiermee sneller. Een rechtbank in Leipzig besloot deze week dat de klus definitief mag doorgaan. Nederland profiteert, want bedrijven als Boskalis, Van Oord en BAM bouwen er fors aan mee.

In de huidige crisissfeer wordt ook in Nederland druk nagedacht over nieuwe infraprojecten. Op de lange termijn zijn die goed voor de economie en op de korte termijn helpen ze veel mensen aan werk. Ideeën voor nieuwe spoorlijnen, tunnels en aquaducten zijn er in overvloed.

Probleem is echter wel dat iemand ze moet betalen. Het Haagse Groeifonds van 20 miljard euro is hiervoor bedoeld, maar biedt slechts beperkte mogelijkheden. Deze week zocht ambtenarenpensioenfonds ABP verrassend de publiciteit. Samen met uitvoeringsbedrijf APG wil het graag mee-investeren in nieuwe Nederlandse infrastructuur.

ABP en APG dringen er wel op aan dat Den Haag betere kansen biedt om mee te verdienen aan grote projecten. Ze noemen de Afsluitdijk als een goed voorbeeld. Dit project kost ruim 550 miljoen euro en wordt gefinancierd met geleend geld, dat voor een deel wordt ingebracht door pensioenfondsen.

Het is een interessante invalshoek, want in Nederland wordt veel geklaagd over de pensioenfondsen die ons geld vooral in het buitenland beleggen. Het ABP beheerde eind vorig jaar liefst 466 miljard euro, zo blijkt uit het jaarverslag van 2019. Een aanzienlijk deel hiervan is belegd in staatsleningen van westerse landen, maar bijvoorbeeld ook in Amerikaanse technologiebedrijven als Apple en Microsoft en Chinese bedrijven als Tencent en Alibaba.

'Geld uitlenen is niet de enige verdienmogelijkheid. Fondsen kunnen ook overwegen om eigenaar te worden van infrastructuur'

ABP suggereerde deze week dat pensioenfondsen al gauw enkele miljarden in Nederlandse projecten kunnen steken, als versterking van het Groeifonds. Ze willen hier uiteraard wel voldoende rendement voor terugzien. Dit is nodig om later de beloofde pensioenen van uit te kunnen betalen.

Geld uitlenen is niet de enige verdienmogelijkheid. Fondsen kunnen ook overwegen om eigenaar te worden van infrastructuur. Het vliegveld van Brussel is bijvoorbeeld mede eigendom van het ABP.

In combinatie met buitenlandse voorbeelden vallen er creatieve nieuwe oplossingen te bedenken. De Deense regering financiert de nieuwe tunnel naar Duitsland zelf en verwacht de investering terug te verdienen met tolheffing. Denemarken vindt dit eerlijk: de gebruiker betaalt, terwijl de belastingbetaler buiten schot blijft.

Nederland kent weinig tolheffing, maar zou hier bij nieuwe projecten vaker voor kunnen kiezen, in combinatie met pensioenfondsfinanciering. Op die manier krijgt Nederland sneller een betere infrastructuur, waarvoor de gebruikers betalen. Bovendien vloeit een deel van inkomsten naar fondsen die hiermee onze pensioenen betalen. Tel uit je winst.

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen. Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct