Toptalenten van nu onderzoeken de wereld van morgen

LC-hoofdredacteur Sander Warmerdam. FOTO LC

Het is een van mijn persoonlijke hoogtepunten van het jaar: de bijlage LC Toptalent, waarin getalenteerde scholieren hun profielwerkstukken presenteren.

Afgelopen woensdag, bij het ontbijt, kreeg ik een aantal appjes van iemand die ik ken als een betrokken maar kritische lezer. „Die toptalent-bijlage = geweldig. Ik werd er zo positief en vrolijk van, al die jongeren met goede ideeën voor de wereld. Ik wilde elke alinea lezen. Dat heb ik tijdens haastige ochtenden niet altijd.” Een beter begin van de dag kun je als hoofdredacteur niet wensen. De bijlage LC Toptalent biedt elk jaar een geweldig overzicht van de uitzonderlijke projecten van scholieren uit examenklassen van vwo, havo en gymnasium.

In de bijlage leest u bijvoorbeeld over Marijke van der Slijk (18) van het Lauwers College uit Buitenpost. Ze schreef haar profielwerkstuk over fantoompijn, naar aanleiding van haar vader die zijn hand ooit verloor bij een ongeluk met een aardappelrooimachine. Sjoerd Mos (16) van het Dockinga College onderzocht hoe bluesmuziek zich heeft verspreid over de wereld. Het eindresultaat, helemaal van nu, is te zien op een aantal YouTube-video’s. Cor Visser (18) en Beaudine Dizij (17) van RSG Magister Alvinus gingen met een grondboor zelf op zoek naar granulietvervuiling. Eerste conclusie: de dijk bij Akkrum voldoet niet aan Europese regelgeving. Onderzoeksprogramma Zembla heeft al interesse getoond.

Maar de bijlage is pas het begin. Er zijn nog veel meer werkstukken. Die staan allemaal verzameld op onze website, www.lc.nl/toptalent . Daar kunt u ook alle verhalen teruglezen mocht u de bijlage gemist hebben. In de meeste gevallen lichten de leerlingen in een video zelf toe waar hun werkstuk over gaat. Daarna kunt u stemmen wie de publieksprijs verdient. Op 21 april presenteren de leerlingen hun werkstukken. Normaal gesproken doen we dat in een afgeladen atrium van de krant, dit jaar is dat vanwege corona helaas niet mogelijk. Iedereen kan het via een livestream volgen.

Alle lof dus voor de examenleerlingen. Tegelijkertijd verdienen ook alle docenten en schoolbestuurders een compliment. In dit jaar vol hindernissen is het opnieuw gelukt om leerlingen boven zichzelf uit te laten stijgen. Ga naar onze site en laat u inspireren door de onderzoekers, sociologen en wetenschappers van morgen.

hoofdredactie@lc.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Achter de kolommen