Foto Annet Eveleens

Tenet

Foto Annet Eveleens

Net in de auto had ik een discussie over de actiefilm Tenet .

Mijn gesprekspartner vond het een tegenvaller en een lange zit. Ik vond hem verbluffend, maker Christoper Nolan haalt alles wat hij kan bedenken uit het trucje van zaken tegelijk chronologisch en achterstevoren te laten gebeuren. Daar staat verderop in bijlage Freed een recensie van.

Zo maakt de hoofdpersoon mee dat een gebouw niet ontploft, maar in plaats daarvan juist oprijst uit gruzelementen. Hij ziet eerst het kogelgat, dan pas de kogel. Vuur onttrekt warmte aan zijn lichaam, zodat hij bevriest.

Er zijn boeken waarin dit kunstje ook wordt uitgehaald, maar de mengeling van vooruit en achterstevoren werkt het best in film. Ik had er nog wel meer staaltjes van willen zien.

Zo zit er een vechtpartij in de film tussen twee mannen, een ‘gewoon’, een achterstevoren. Stel je voor dat ze zouden ophouden om naar de wc te gaan: de een piest dan in het urinoir, bij de andere stroomt het juist vanuit de pisbak zijn blaas in.

Aan het begin treft de hoofdpersoon iemand in een restaurant. Stel je voor dat die achterstevoren zou zijn. Dan zou die man het heerlijkste eten uit zijn mond halen en dat mooi op een bordje leggen dat, als het eenmaal gevuld is, door een ober wordt weggehaald.

Je zou nog veel verder kunnen gaan. Straatvegers laten overal rotzooi achter, doktoren proppen baby’s in de moeder nadat ze de navelstreng hebben bevestigd, drie twaalfminners wekken in Buitenpost dieren tot leven, genezen ze, zetten ze in hun hokken en gaan braaf naar huis.

En u had deze column dan al gelezen voor ik hem, hier op mijn laptop, letter voor letter zou hebben uitgegumd.

asing.walthaus@lc.nl


Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct