Je kunt de klok erop gelijkzetten. Bij elk containerincident op de Noordzee klinkt de roep om subiet en krachtig ingrijpen. Een vaak bepleite ingreep is sluiting van de zuidelijke scheepvaartroute vlak boven de Waddeneilanden bij zware storm. Dat klinkt logischer dan het is.

Kapiteins hebben de keuze uit twee routes als ze van Rotterdam naar Bremerhaven of Gdansk moeten. De zuidelijke route is ongeveer 20 meter diep en scheert op circa 30 kilometer langs de eilanden. De noordelijke route is dieper en ligt tientallen kilometers verderop in de Noordzee.

Volgens de Waddenvereniging en volksvertegenwoordigers van de PvdA is de noordelijke route bij zware storm veiliger dan de zuidelijke. Die opvatting is niet in lijn met de aanbevelingen van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) na het ongeluk met de MSC Zoe.

De OVV stelde na uitputtend onderzoek dat onder bepaalde zware weersomstandigheden de zuidelijke route zelfs veiliger is dan de noordelijke. De eilanden zorgen dan voor ‘beschutting’. De keuze voor zuid is dan een kwestie van goed zeemanschap. Los daarvan levert extra drukte op de noordelijke route, met zijn vele tankers, nieuwe risico’s op.

Niettemin willen PvdA-critici (Te Gast, LC 9 april) dat de Kustwacht de bevoegdheid krijgt om bij storm ook kleinere schepen te dwingen de noordelijke route te nemen. Tegen verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat snauwen ze: ‘Stop met treuzelen en ga aan de slag.’

Is de minister echt zo’n treuzelaar? Vlot na de rapporten van OVV en maritiem onderzoeksinstituut Marin over het Zoe-ongeluk, afgelopen zomer, gaf ze de Kustwacht nieuwe werkinstructies. Ook trad ze in overleg met Duitsland en Denemarken om te zien wat er in IMO-verband mogelijk is.

Dat was een logische stap: zeevaart is bij uitstek een internationaal gebeuren en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) is de aangewezen plek om afspraken te maken over een veilige scheepvaart, afspraken die later worden verankerd in nationale wetgeving van de 171 lidstaten.

Deze ordening voorkomt dat zeeroutes voortdurend inzet van (geo)politieke strijd zijn. Het internationale routesysteem boven de Waddeneilanden is ook in IMO-verband ingesteld.

Van Nieuwenhuizen had al toegezegd dat zij de Kamer voor 2 juni zou informeren over een Nederlands/Duits/Deens voorstel aangaande de routering , haar vorderingen op het gebied van verkeersbegeleiding en regels voor het sjorren van zeecontainers. Dus binnen nu en zeven weken. Dat ziet er niet uit als treuzelen maar als een tempo dat past bij internationaal overleg over complexe onderwerpen.

Als de PvdA’ers vinden dat Nederland naar eigen inzicht alles moet kunnen bepalen in de eigen territoriale wateren, is hun boodschap eigenlijk: minister, blaas het overleg met Duitsland en de Denemarken op en week ons los uit de IMO. Onverstandig voor een zeevarende natie als Nederland.

De frustratie over containerverlies is begrijpelijk, de voorgestelde oplossing simplistisch.

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen. Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Commentaar
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct