Te gast: Prijsverhoging PostNL illegaal

2015-11-24 10:07:58 WADDINXVEEN - Medewerkers sorteren pakketten in een sorteer- en distributiecentrum van PostNL vlak voor Sinterklaas. ANP ROBIN VAN LONKHUIJSEN Foto: "Robin van Lonkhuijsen"

Vanaf 1 januari mogen volgens PostNL goederen die voorheen als brievenpost werden verstuurd, alleen nog maar als pakketpost verstuurd worden ( LC 23 november). Met een bijbehorende prijsverhoging van eerst tussen de 1,50 tot 4,50 euro naar 10 euro. Omdat ik zelf ook regelmatig goederen als brievenpost internationaal verstuur, ben ik hier even wat dieper ingedoken.

Op de PostNL-website staat bij de reden van de nieuwe wijze van verzending van goederen als pakket- in plaats van brievenpost: ‘De douane controleert steeds strenger wat een land binnenkomt. Daarom moeten we per 1 januari 2020 vooraf en digitaal informatie delen over goederenzendingen naar het buitenland. Op al jouw goederenzendingen moet voortaan een verzendlabel met barcode komen.’

En tevens: ‘Door de nieuwe regels willen landen de informatie over een goederenzending digitaal ontvangen. Het gaat dan bijvoorbeeld om adresgegevens, telefoonnummer en e-mailadres van verzender en ontvanger (note: alleen binnen de EU!). Als je goederen verstuurt naar bestemmingen buiten de Europese Unie, dan geldt dat ook voor de douane-informatie. Per 1 januari is het verplicht om deze informatie vooraf én digitaal te delen.’

Ik heb na het lezen van deze informatie even contact gezocht met de douane. Volgens de douane is er niets veranderd aan de spelregels van goederenverzending binnen de EU en zowel brieven- als pakketpost is nog steeds toegestaan. Ook de door PostNL genoemde gevraagde gegevens zijn voor de douane en de landen binnen de EU niet interessant, want ze doen er niets mee zolang er vrij vervoer van goederen is binnen de EU. De gevraagde adres-, telefoon- en emailgegevens zouden weleens onder de Europese privacywetgeving kunnen vallen.

Dit betekent dat PostNL misbruik maakt van de internationale douaneregels buiten de EU om deze ook op te leggen aan Nederlandse burgers en bedrijven die verzenden binnen de EU. Ook andere postbedrijven binnen de EU voeren deze regel in. Ik vraag me dan ook af of men op het ministerie van Economische Zaken en in Brussel wel in de gaten heeft dat EU-burgers zo benadeeld worden.

PostNL maakt momenteel goede sier met een tariefsverhoging van maar 5 cent voor een buitenlandse postzegel voor een brief, maar de eigenlijke verhoging loopt in dit geval in de honderden procenten.

Leeuwarden

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie