Deel van de wandschildering in het Fries Museum, 2013

Streepbandpot

Deel van de wandschildering in het Fries Museum, 2013

,,Waar is de streepbandpot?’’, vroeg Arthur Griffioen. ,,Er was geen ruimte meer voor’’, zei Marjan, zijn vrouw. ,,Hij staat in het depot.’’

Dat was zaterdag in De Lawei, pal voor de opening van Joost Swarte en Vrienden , een tentoonstelling met tekeningen van Swarte en zijn Amerikaanse collega’s Robert Crumb, Art Spiegelman, Charles Burns en Chris Ware. Al het werk komt uit de galerie van de Griffioens.

,,Kan het hier niet hangen’’, wees Arthur nog, maar toen begon de opening al. ‘Stripprofessor’ Joost Pollman legde met lichtbeelden uit hoe deze tekenaars in een halve eeuw van underground (provocerende strips met seks en geweld) highbrow zijn geworden – ze maken nu voorpagina’s voor het deftige blad The New Yorker .

'Er was geen ruimte meer voor'

Heb je een band met Friesland, vroeg de stripprofessor. ,,Ja’’, zei Swarte. ,,Toen het nieuwe Fries Museum opende, heb ik een tekening voor op drie wanden gemaakt van de streepbandpot. Het oudste Friese aardewerk, waar ze met geslepen stokjes een streepje in krasten, om het te versieren. Friezen zijn trots op die potten, aan de vindplaatsen kun je zien hoe groot het Friese gebied is geweest, van het Zwin tot Denemarken toe.’’

Drie ingelijste panorama’s zijn het, ik mocht ze in het depot zien. ,,Zonde dat er geen ruimte meer voor was’’, zei conservator Leonie Castelein. ,,We kunnen ze toch wel neerzetten’’, zei ik, ,,zo groot zijn ze niet.’’ - ,,Als jij helpt tillen’’, zei ze. Zo ging het en het paste nog best, vonden we.

asing.walthaus@lc.nl

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct