Jantien de Boer.

Sterren

Jantien de Boer. FOTO NIELS WESTRA

Wat ben ik blij dat ik geen winkel heb. Dat ik geen zeikerds bij de kassa krijg of internetbestellingen hoef op te sturen.

Twee jaar geleden interviewde ik winkeliers op de Voorstreek in Leeuwarden. Mijn hart ging naar ze uit. Pas na enig aandringen durfden ze kanttekeningen te zetten bij de klanten van tegenwoordig. Je wilt kopers immers niet tegen de schenen schoppen.

,,Mensen zijn ontevreden’’, zei een van de ondernemers. ,,Ontevreden en verwend.’’

Als klanten vroeger een lp wilden hebben die niet voorradig was, kwam de bestelling twee weken later binnen. Twee weken lang konden ze zich er dan op verheugen. Maar tegenwoordig willen ze alles NU hebben. Meteen.

En dat kan lastig zijn als je niet, zoals Bol.com, een magazijn van 135.000 vierkante meter met 7 miljoen artikelen hebt.

'Mensen zijn ontevreden en verwend'

Winkeliers willen een hebbeding in zo’n geval heus met alle liefde voor je bestellen. ,,Maar als je dat aanbiedt snauwen klanten: ‘Dat kan ik zelf ook wel’’’, zei een onderneemster. En peinzend voegde ze eraan toe: ,,Mensen zijn niet gelukkig. Ik weet niet wat het is.’’

Misschien komt het, dacht ik, omdat klanten zoveel macht hebben gekregen. Internet werkt dreinen in de hand. Als kopers hun zin niet krijgen, geven ze je gewoon een slechte internet-recensie. ,,Ja toch?’’, vroeg ik voor de zekerheid aan een andere zakenman.

Hij knikte. Een paar keer per jaar, erkende hij, moet hij voor zijn gevoel te ver gaan om een slechte beoordeling te voorkomen.

Ik vond het zo oneerlijk. En laatst dacht ik er weer aan toen ik voor een bekende een restant hooggehakte schoenen op Marktplaats probeerde te verkopen. De hele bliksemse bende was van alle kanten gefotografeerd. We vroegen niet veel. En toen ene ‘Amber’ foto’s wilde waarop ik de hakken aan had, stuurde ik haar braaf een nieuw portretje toe met panty-voeten in pumps.

Maar Amber was niet tevreden. Amber wilde blote voeten in de schoentjes zien. ,,Wat een onzin’’, schreef ik. ,,Helemaal niet’’, bitste ze terug.

Vlak daarna kreeg ik De Melding. Marktplaats zei dat Amber me had beoordeeld. Ik kreeg één van vijf sterren. Ik moest sneller reageren, vond ze.

En beleefder communiceren. En afspraken nakomen.

En een betere service verlenen.

Ik ontplofte. Iedereen kan lezen wat Amber van mij vindt, maar ik kan er niet onder zetten dat Amber volgens mij gewoon een viespeuk is.

Dat Amber waarschijnlijk Harry of Sjoerd of Cornelis heet, nooit schoenen koopt maar zich ondertussen wel naar volle tevredenheid aftrekt op blote voeten van Marktplaats-vrouwen.

Uit wraak gaf ik hem één ster terug. Maar het blijft onbevredigend.

Arme, arme, winkeliers. Ik voel met jullie mee.

Nog meer dan twee jaar geleden.

jantien.de.boer@lc.nl

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct