Het blijft knagen. Geen Elfstedentocht deze winter? Ook niet als er 30 centimeter ijs ligt? Dat de tocht niet doorgaat, akkoord. Die 24.000 pretschaatsers, hun verzorgers en aanhang krijg je niet coronaproof door de provincie. Maar die paar honderd wedstrijdrijders toch wel?

Miljoenen Nederlanders zijn sinds maart bezig om oplossingen te bedenken voor problemen die een jaar geleden nog onbestaanbaar leken. Overal wordt geëxperimenteerd. Coronatijd geeft volop aanleiding om heilige huisjes op te sporen en neer te halen. Er kan minder, maar er kan ook meer.

Dus ja, het was een geweldige opsteker geweest als Wiebe Wieling op de persconferentie een corona-editie had aangekondigd. Alleen een wedstrijd. Of beter, twee: voor mannen en vrouwen. ,,Minsken, it giet oan. Wy ha as bestjoer in allemachtich soad sin oan in grut sportyf en sosjaal eksperiment.’’ Even geen traditie, de opluchting spat van zijn gezicht.

Apetrots zou Wieling het plan ontvouwen: het wordt een wedstrijd waarbij ieder op zichzelf is aangewezen. Onderweg is er geen ravitaillering, wie wil eten neemt zelf wat mee.

Daags tevoren melden de deelnemers zich in snelteststraten; wie negatief is, duikt de coronabubbel in (paar grote hotels in Leeuwarden). De inschrijving wordt digitaal rondgemaakt. Rugnummers liggen klaar op de hotelkamers.

'Er kan minder, maar er kan ook meer in coronatijd'

De volgende ochtend gaat het per bus naar de start in de gigantische loodsen van Althuisius aan de Swettehaven. Niet belachelijk vroeg, want daar is geen reden voor. Gewoon, zodra het licht is. Geen ouderwetse kooi, het zijn geen apen tenslotte. Het carbidkanon gaat af, de poorten gaan open, de rijders klunen 3 meter over de kade en springen dan het ijs op. Linksaf, naar Sneek.

Stempelen doen we deze winter niet; de rijders dragen sensoren die hen tracken en tracen . Juichend publiek? De Koninklijke Vereniging De Friesche Elf Steden heeft al overlegd met de voorzitters van de Plaatselijke Belangen en andere smaakmakers langs de route. Op hun beurt hebben zij ter plekke afspraken gemaakt.

De crowd bestaat deze editie louter uit provinciegenoten. De treinen rijden de provincie uit, niet in. De snelwegen? Boeren, trekkers, zo moeilijk is het niet.

De omroepen zorgen voor schitterende livebeelden vanaf motoren, vanuit helikopters en via cameradrones. Rijders met helmcamera’s tonen de actuele situatie op het ijs. En dankzij de sensoren is het verloop van de wedstrijd ook grafisch op de computer te volgen.

Bij de finish op de Bonke staan genodigden die kort daarvoor negatief uit de snelteststraat zijn gekomen. Prijsuitreiking volgens hetzelfde protocol. Een legendarische editie waar een hoop van op te steken valt.

Wieling zei dit alles niet. Hij zei dat de tocht en de wedstrijd altijd bij elkaar hebben gehoord en dat dit altijd zo zal blijven. Voor iets anders is geen draagvlak, speculeerde hij. Soms is Friesland niet vooruit te branden.

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen. Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Commentaar
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct