‘Voor ons voldoende reden om ook breder even een ronde door de winkel te maken en te kijken waar een drempelhulp mogelijk een oplossing zou kunnen zijn.’ FOTO SHUTTERSTOCK

Samen kunnen we drempels voor mensen wegnemen

‘Voor ons voldoende reden om ook breder even een ronde door de winkel te maken en te kijken waar een drempelhulp mogelijk een oplossing zou kunnen zijn.’ FOTO SHUTTERSTOCK

Maandag is de Week van van de Toegankelijkheid begonnen, waarin aandacht gevraagd wordt voor drempels waar mensen mee te maken hebben. Door ze bespreekbaar te maken, zijn veel hobbels makkelijk weg te halen.

Staat u er wel eens bij stil wat toegankelijkheid inhoudt? Denk je dan aan iemand met een beperking? Bijvoorbeeld iemand die in een rolstoel zit, ergens naar binnen wil en niet over een drempel kan of de trap niet kan nemen? Denk je eerder aan jezelf, nu je door corona beperkt bent in je vrijheid en zelf letterlijk niet meer overal zo maar naar binnen kunt? Of aan een andere vorm: de digitale toegankelijkheid? Voor velen ook een drempel die moeilijk te nemen is. Toegankelijkheid; we hebben er allemaal mee te maken.

De Week van de Toegankelijkheid is een initiatief van Ieder(in), een landelijk netwerk van mensen met een beperking of chronische ziekte. In 2000 werd de week voor de eerste keer georganiseerd en sindsdien zijn er vele thema’s behandeld. Onder andere vrije tijd, uitgaan voor iedereen, toegankelijke verenigingen, naar buiten – over openbare ruimten –, recreatie en toegankelijke websites en klantvriendelijkheid.

Beperkt om eigen keuzes te maken

Van het laatste wil ik graag een voorbeeld noemen. Woensdag 30 september was ik met mijn dochter bij De Estafette in Leeuwarden. Mijn dochter maakt gebruik van een elektrische rolstoel en had eindelijk energie om naar deze kringloopwinkel te gaan. Ze was onder andere op zoek naar nieuwe glazen.

Helaas moet je dan een drempel over om bij deze glazen te kunnen komen. Dat lukt niet als je in een elektrische rolstoel zit. Ik stelde voor om er een paar uit te zoeken, maar dat wilde ze niet. ,,Als ik er zelf niet bij kan komen, wil ik ze niet.’’ Beetje cru misschien, maar toen ik erover nadacht is het een feit dat ze beperkt wordt om haar eigen keuzes te maken.

Ik heb bij thuiskomst het contactformulier van de kringloopwinkel ingevuld en kreeg bijna per ommegaande dit berichtje terug: ‘Dank dat u de moeite heeft genomen om een signaal af te geven over uw winkelervaring bij ons op de Recycle BLV. Zo zie je maar weer dat er altijd zaken zijn die nog beter kunnen. Dit is een duidelijk voorbeeld daarvan. Voor ons voldoende reden om ook breder dan alleen op deze afdeling even een ronde door de winkel te maken en te kijken waar een drempelhulp mogelijk een oplossing zou kunnen zijn.’

Zaken kenbaar maken zorgt ervoor dat deuren opengaan

Een ander voorval bij De Dagelijkse Kost in Leeuwarden: mijn dochter had toevallig een gesprek met de moeder van de eigenaresse van De Plek en zegt: ,,Ik wil er graag naar binnen maar dat lukt niet vanwege de drempels (het zit in een schitterend oud pandje, vandaar). Ik kan er dus ook niet naar binnen om te vertellen dat ik niet naar binnen kan. U zou een engel zijn als u zou willen vragen of ze misschien een rolstoelplank aan zou willen schaffen, zodat ik wel naar binnen kan.’’ Een week later was het geregeld.

Zaken kenbaar en bespreekbaar maken zorgt ervoor dat deuren opengaan. Mopperen en klagen kost veel energie en deze reacties zijn toch om in te lijsten. Samen kunnen we meer.

Janny Kole is inwoner van Bolsward.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct