Regionale journalistiek op Clubhouse: vrij van trollen (nog wel)

LC-hoofdredacteur Sander Warmerdam. FOTO LC

Het is leerzaam om te zien welke ontwikkeling sociale media doormaken. In de beginfase zijn de idealen hoog en de verwachtingen laag. Maar onherroepelijk verandert dat.

Facebook was in het begin een innovatieve uitvinding waarmee je op de hoogte kon blijven van wat je vrienden allemaal uitspookten. Een kruising tussen een schooljaarboek met foto’s van de kinderen en het telefoonboek. Lekker handig, iedereen onder handbereik. Twitter was aanvankelijk de plek waar berichten ongefilterd en puntig de wereld in werden geslingerd. In 140 tekens konden mensen hun visie op de wereld eindelijk eens kwijt. Op Instagram kon iedereen de kunstzinnige fotograaf in zichzelf tonen. Het ging daar in het begin vooral om de vorm en niet om de inhoud.

Natuurlijk was alles vroeger niet beter maar door de evolutie van de sociale media is Facebook nu vaak een vrijplaats voor mopperende zijlijnridders, zijn twittertrollen vooral bezig met het beschadigen van andermans uitingen en komt in de Instagramfeed om de twee of drie berichten een advertentie langs. Nog los van TikTok, waar zorgen zijn over online misbruik en privacy.

Het is dan ook interessant om te zien hoe Clubhouse zich zal ontwikkelen. Zoals ik vorige week al schreef: Clubhouse is de jongste sociale media-hype, een kruising tussen een podcast, live radio en een babbelbox, nu nog erg open en vrij. Nadat mensen zich hebben aangemeld (vooralsnog alleen met de iPhone) kunnen ze kiezen uit talloze kamers waarin mensen met elkaar aan het praten zijn of luisteren naar een of meerdere sprekers.

U bent geïnteresseerd in wat er speelt in uw dorp of stad maar wil ook weten wat de betekenis daarvan is

Afgelopen woensdag zat ik in een kamer over de toekomst van de regionale journalistiek, samen met hoofdredacteur Freek Staps van het Algemeen Nederlands Persbureau en Martha Riemsma, hoofdredacteur van regionale krant Tubantia. Het werd een verrassend inhoudelijke sessie van ongeveer een uur, met best veel vragenstellers en toehoorders. We spraken over talentbehoud en het verschil tussen nieuwsafwegingen voor landelijke media zoals de NOS en regionale media zoals LC en Tubantia. Over hoe knap het is van verslaggevers om steeds nieuwe verhalen te blijven zien.

Ze moeten zaken vaak nog beter afwegen en inschatten dan een landelijke journalist: u bent geïnteresseerd in wat er speelt in uw dorp of stad maar wil ook weten wat de betekenis daarvan is. En ja, soms is het handig als een landelijke krant of omroep ons nieuws overneemt, zodat ook de politiek wakker wordt. Dat geldt in Twente net zo goed als in Friesland. Maar vrees niet, ook in Den Haag worden we gelezen.

hoofdredactie@lc.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie