Cees Roozemond is een dankbaar object voor journalisten. Stel hem tussen neus en lippen door een vraag en hup, daar komt een schier eindeloze stroom aan informatie, verpakt in prachtige volzinnen.

Grote daden laten echter nog op zich wachten. Begin dit jaar, toen hij na een schimmig proces de leiding bij de club overnam van Luuc Eisenga, zei Rooze-mond: ,,Een tekort van 6 miljoen. Dan schrik je. We compenseerden weliswaar met de verkoop van spelers, maar dat kan niet ieder jaar. Zonder transferinkomsten hadden we het nog maar twee jaar volgehouden.”

Inmiddels is het december. Roozemond is er nog niet in geslaagd om voor de club belangrijke slagen te slaan. Het operationeel tekort (exclusief transfers) is afgelopen boekjaar gegroeid, van 5,8 naar 6,1 miljoen euro. Volgens het jaarverslag, dat Heerenveen gisteren presenteerde, wordt in het huidige boekjaar een vergelijkbaar verlies verwacht.

Door transferinkomsten (vooral Arber Zeneli en Kik Pierie) bedraagt het netto verlies over het boekjaar 2018-2019 een kleine 9 ton. Dankzij de overgang van Michel Vlap naar Anderlecht worden ook dit seizoen de grootste gaten wel gevuld.

Grootste dossier onopgelost

De grootste dossiers zijn niettemin nog onopgelost: een hoofdsponsor is nog steeds niet vastgelegd, een serieus dalende trend in de kosten is niet waarneembaar en waar de omzet in het vorige boekjaar met 3 ton is gestegen, is er dit seizoen vooralsnog sprake van omzetdaling. Van concrete plannen over een nieuw of gerenoveerd trainingscomplex is geen sprake.

Er lag voor de veelbesproken aanstelling van Roozemond tot directeur uiteindelijk een positief advies van de ondernemingsraad, mede door de toezegging dat er geen ontslagen zouden vallen. De club erkent in het jaarverslag echter dat de personeelskostenratio (het totaal aan personeelskosten uitgedrukt in een percentage van de omzet) te hoog is.

In een interview in deze krant zei Roozemond onlangs dat de doelen in het strategisch plan Mei-inoar foarút dat afgelopen zomer werd gepresenteerd, gaandeweg misschien moeten worden aangepast. ,,Herijken”, noemt hij dat.

In het plan staat dat het tekort – de belangrijkste reden om afscheid te nemen van Eisenga – in drie jaar tijd idealiter wordt teruggebracht van 6 naar 2 miljoen. Ook in het jaarverslag wordt het belang van een kleiner operationeel tekort benadrukt. Maar, relativeert Roo-zemond, Heerenveen is een voetbalbedrijf waarvoor transferinkomsten nu eenmaal enorm belangrijk zijn.

Op weg naar het 100-jarig jubileum in 2020 zou het voor zowel de club als zijn eigen geloofwaardigheid goed zijn als Roozemond laat zien waarom hij de juiste man op de juiste plek is.

Schopstoel

Hoe gaat Heerenveen meer sponsorgeld binnen krijgen? Waar gaat Roozemond snijden als het niet lukt om de huisvestingskosten (nu 3,2 miljoen) omlaag te krijgen? En stel dat het wel lukt om die huisvestingskosten te verminderen, is dat dan genoeg? En wat gebeurt er als Heerenveen de komende jaren een paar keer geen spelers voor vele miljoenen verkoopt?

Er is een aantal positieve zaken te noemen. Over de liquiditeit zijn volgens Roozemond voorlopig geen zorgen. Heerenveen kan dus aan urgente betalingsverplichtingen voldoen. Daarnaast is het eigen vermogen 25 miljoen euro (op 1 juli dit jaar), waarvan overigens een flink deel ‘vast’ zit. Roozemond zelf prijst ook de digitaliseringsslag, die ervoor zorgt dat Heerenveen beter zicht heeft op de wensen van de fans.

Toch dringt de vraag zich op: wat is Heerenveen onder zijn leiding tot nu toe echt opgeschoten op financieel en commercieel gebied?

Roozemond moet de komende tijd simpelweg resultaten overleggen, wil hij voorkomen dat zijn directeursstoel in het Abe Lenstra-stadion uiteindelijk verandert in een schopstoel. Hij weet als geen ander hoe snel dat kan gaan.

Lees ook | Cees Roozemond over jaarcijfers: 'We hebben een enorme uitdaging'

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
SC Heerenveen
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct