Opinie: Leeuwarden, zet in op bereikbare bedrijven

Containervervoer over spoor, bij station Leeuwarden. FOTO ARCHIEF LC

De ambtenaren van Leeuwarden hebben meerdere malen de trukendoos opengetrokken om Leeuwarden op de kaart te zetten. Vaak met weinig resultaat. Nu staat er een nieuwe droomambitie op papier: ‘Mobiliteit 2019-2050 Leeuwarden’.

De opvallendste elementen zijn de verplaatsing van de voormalige spoorterminal, het verdiept aanleggen van het spoor tussen van Werpsterhoeke tot Camminghaburen (8 kilometer) én de sporen op emplacement en station Leeuwarden. Een eerste globale beraming hiervoor bedraagt zo’n 12 miljard euro, voor de tunnel en het laten zakken van alle sporen.

Bij het verdiept aanleggen van de sporen en emplacement, zullen de vervoerders hun beschikbare ruimte voor het opstellen opstel van hun materieel verliezen. Dit zullen ze niet fijn vinden.

Het is hoe dan ook een geldverslindend project. Een vergelijkbaar project, is Station Delft. De kosten van dit project waren begroot op 1 miljard euro. Deze kosten waren voor de tunnel en herontwikkeling van het stationsgebied. Inbegrepen was slechts een ‘kleine’ financiële bijdrage, circa 330 miljoen euro, van voormalig Verkeer en Waterstaat.

Om Leeuwarden weer mee te laten doen met de andere steden, is het niet van belang de stad meer allure te geven door het verdiepen van sporen (level -1) en door nieuwbouw met een mooie skyline aan woontorens en laagbouw in het stationsgebied. Wat pas echt van belang is, is de werkgelegenheid en de bereikbaarheid van de stad Leeuwarden. Een goede infrastructuur over de weg en het spoor is cruciaal.

De gemeente heeft de verantwoordelijkheid de plaatselijke economie te faciliteren, door een aantrekkelijk vestigingsbeleid. Leeuwarden zal een grote verscheidenheid aan bedrijven moeten aantrekken, om het stationsgebied, het centrum en het industrieterreinen (opnieuw) te vullen.

Om Leeuwarden als grootste kern en motor van de economie te laten fungeren, is een goede werkgelegenheid nodig. Sinds de brexit gaan er steeds meer bedrijven naar Nederland. Voor Leeuwarden is dit een uitgelezen moment om daarop in te spelen. Een mooi gebied om daar invulling aan te geven is de Werpsterhoeke. Hier kan naast het station een transferium ontwikkeld worden, voor meer industriële bedrijvigheid en een deel van de dienstverlenende sector.

Kunnen de ambitieplannen mobiliteit van Leeuwarden werkelijkheid worden? Ja. Leeuwarden is deels goed te bereiken over auto- en waterwegen, maar vooral het spoor laat nogal veel te wensen over. Bij een calamiteit die zich kan voordoen op het spoor tussen Zwolle en Meppel, is het hele Noorden onbereikbaar en daarmee ook Leeuwarden. Een mooi voorbeeld hierin was de laatste dag van het Reuzenspektakel in 2018.

Met de Lelylijn in aantocht, zal Leeuwarden er een extra spoorontsluiting bij krijgen. Dit is namelijk voorwaardelijk opgenomen in de plannen voor deze spoorverbinding. Verder zal Leeuwarden – samen met de provincie – zich moeten inzetten voor een tunnel bij de Schrans, de Pieter Stuyvesantweg en de Tynje. Maar ook voor het verdubbelen en elektrificeren van de spoorlijn tussen Leeuwarden en Groningen, zodat de beide hoofdsteden nog beter en sneller met elkaar verbonden zijn.

Het ontbreken van de combinatie weg-, water- en spoorvervoer leidt tot het afhaken van bedrijven die Leeuwarden als vestigingsplaats op het oog hebben. De keuze voor een ‘multimodale’ terminal op de Werpsterhoeke, die aansluiting heeft op ‘De Zijderoute’, is dus zowel van strategisch als economisch belang. Hiermee trek je meer industrie en logistieke bedrijven aan. De terminal zal voor meer werkgelegenheid in Leeuwarden en omstreken zorgen.

Het stationsgebied is mooi genoeg, houd dat zo. Nog mooier? Geef het dan de invulling die het vroeger ook had, en realiseer naast het emplacement kantoorpanden voor de dienstverlening, zakelijk en financieel. U weet wel, de grote jongens die Leeuwarden door de jaren heen heeft verloren.

Kortom: een goed bereikbare stad die voorzien is van goede werkgelegenheid, is het halve werk. Woongelegenheid volgt hierop vanzelf. Wij roepen zowel de gemeente Leeuwarden als de provincie Fryslân op om een voortvarend besluit te nemen over de Mobiliteitsplannen van Leeuwarden.

Menno van der Veen is voorzitter van de Werkgroep Spoor in Friesland

home
net-binnen
menu