Op bezoek in Hollum

LC-hoofdredacteur Sander Warmerdam. FOTO LC

Nieuws is van iedereen, zo werd maar weer eens duidelijk tijdens een lezing (coronaproof, verzekerde de organisatie) in café De Zwaan op Ameland.

De organisatie had me gevraagd om iets te vertellen over de krant, mijn werk als hoofdredacteur en de keuzes die we als LC-redactie dagelijks maken. Aan de hand van het grillige verloop van mijn schoolcarrière (er is hoop voor mensen die blijven zitten in 3 havo) en grote nieuwsgebeurtenissen kwamen we op het levendigste onderdeel van de avond: de discussie.

Het medialandschap is er niet overzichtelijker op geworden de laatste jaren, daar was iedereen het over eens. Sommige aanwezigen gaven toe dat ze soms niet wisten wie of wat ze nou moesten geloven tegenwoordig. De aanwezige Amelanders - ondernemers vooral - vonden bovendien dat ‘de nationale media’ zich te veel richten op de Randstad, waardoor discussies soms vervormen.

Er was waardering voor de Leeuwarder Courant en het feit dat er aandacht is voor regionale verslaggeving. Al was er ook kritiek. Er zou wel wat meer onderzoeksjournalistiek in de krant mogen, het snelle nieuws staat toch overal. Ik legde uit dat dat inderdaad de constante afweging is: waar zetten we onze mensen op in? Want als we verslaggevers niet naar een gemeenteraadszitting of de sluiting van een school laten gaan omdat ze bezig zijn met langlopende projecten, dan missen we ook weer cruciale zaken. De balans zoeken dus. En: de vaststelling dat journalistiek niet gratis is. Hoe meer mensen betalen voor het nieuws (via een krantenabonnement of onlinetoegang), hoe meer journalisten we kunnen inzetten op onderzoeksprojecten.

De constante afweging is: waar zetten we onze mensen op in?

Er was (luid geuit) ongeloof over de handelswijze en uitspraken van president Donald Trump. We spraken over de proportionaliteit van de coronamaatregelen (levens redden versus economische schade) en de pijn die veranderende tradities veroorzaken (Zwarte Piet). En onvermijdelijk kwam natuurlijk een vraag over ‘de Belgen’. Dit was immers de week waarin de grote Belgische uitgever Mediahuis en onze huidige aandeelhouder FB Oranjewoud bekendmaakten te spreken over een overname van NDC mediagroep. Wat zou dit betekenen voor de LC?

Ik vertelde dat Mediahuis (uitgever van onder meer NRC Handelsblad, Noordhollands Dagblad en de Telegraaf) bekendstaat als een bedrijf met kennis van journalistiek en liefde voor het krantenbedrijf. Daarnaast heeft de LC uiteraard een redactiestatuut, waarin ook de Friese taal een belangrijke plek heeft. Pas als een eventuele deal echt rond is kan met zekerheid gezegd worden wat de gevolgen zijn. Maar journalistieke onafhankelijkheid is het anker van deze krant en zal zeker overeind blijven. Het was een mooie avond.

SANDER WARMERDAM

hoofdredactie@lc.nlhoofdredactie@lc.nl