De Oldehove in Leeuwarden, ook wel de toren van Pisa, volgens Merk Fryslân.

Onvergelijkbaar

De Oldehove in Leeuwarden, ook wel de toren van Pisa, volgens Merk Fryslân. FOTO ARCHIEF LC/MARK VAN DER MEULEN

De vraag ‘waar zullen we dit keer op vakantie gaan?’ moest, in verband met het coronavirus, dit jaar net iets anders gesteld worden: ‘Waar kunnen we nog naartoe?’.

Vakantiebestemmingen als Frankrijk, Italië en Kroatië veranderden als toverballen van kleur, van geel naar oranje en soms zelfs rood. En een reisje naar Ibiza, Kreta of Lanzarote trok ook maar weinig mensen aan; daarvoor was bij velen de huiver te groot om opgepropt in een vliegtuig te zitten als dat al mogelijk was.

Voor alle thuisblijvers heeft Merk Fryslân, de regiomarketingorganisatie van deze provincie, een soort troost bedacht. Enkele weken geleden trapte ze een campagne af onder het motto Wereldreis Friesland, om al het moois dat deze provincie beslist te bieden heeft, in een ander daglicht te zetten. Overigens is de maand september wel een wat merkwaardig moment om zo’n campagne te ontketenen; voor vrijwel iedereen is de vakantie alweer voorbij.

In de campagne overgiet Merk Fryslân tal van markante punten in deze provincie met een internationaal sausje. Zo wordt Stavoren gepresenteerd als de Friese versie van Kopenhagen, worden de Wadden op één lijn gesteld met de Australische Outback, Terschelling met de Malediven en de Oldehove met Pisa. Het Engelse Kent wordt erbij gesleept om Stania State in een nieuw daglicht te stellen (waarbij de campagne vergeet te vermelden dat aan de achtertuin van datzelfde Stania State Griekenland en Turkije grenzen, maar dit even terzijde). De vraag is natuurlijk wat Merk Fryslân met deze campagne (posters door de hele provincie, bestickerde Arriva-bussen en een huis-aan-huis verspreid krantje) precies voor ogen staat.

Het is een oude vaderlandse traditie om alles wat Nederlands is wat naar beneden te halen, uit een soort valse bescheidenheid. Giethoorn is pas bijzonder als het dorp de naam ‘Venetië van het Noorden’ krijgt opgeplakt en voor de oorlog mocht Amsterdam graag pronken met de naam ‘Jeruzalem van het Noorden’.

Het is een typisch Nederlandse Calimero-karaktertrek: we voelen ons pas echt gewichtig als we onszelf met iets groters kunnen vergelijken. Met de campagne Wereldreis Friesland zet Merk Fryslân op eenzelfde spoor: al het moois dat Friesland te bieden heeft, stelt pas echt iets voor als we er een internationaal naampje op kunnen plakken: het Drents-Friese Wold als de Franse Provence.

Het is in deze coronatijd, waarin de meeste mensen de grens niet overgaan en liever dicht bij huis blijven, vast bedoeld als een campagne met een knipoog: je hoeft niet ver te reizen om toch allerlei moois te kunnen beleven. Daar is niks mis mee, maar dat weten we hier natuurlijk allang. Straal liever uit dat we grutsk zijn op al het moois dat Friesland te bieden heeft en onderstreep het unieke karakter van deze provincie. Daar hoeft geen enkele vergelijking aan te pas te komen.

En als Merk Fryslân slim is, spant ze zich nu in om al die Duitsers en Belgen die vanwege corona opeens niet meer naar de Randstad mogen reizen, naar onze provincie te halen. Zulke buitenlandse gasten verleid je niet door jezelf te afficheren als een ver buitenland, maar door eigenheid uit te stralen.

commentaar@lc.nl

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct