Een leeg parkeerterrein bij luchthaven Schiphol. Vanwege de coronacrisis worden er veel minder vluchten uitgevoerd.

Onleefbaar heet

Een leeg parkeerterrein bij luchthaven Schiphol. Vanwege de coronacrisis worden er veel minder vluchten uitgevoerd. FOTO REMKO DE WAAL

Lang werd er uitgekeken naar de Luchtvaartnota. Vrijdagmiddag was het zo ver. De belangrijkste vraag was wie er zou winnen: de luchtvaart of het klimaat. Het werd de luchtvaart.

Met haar altijd optimistische blik schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen dat de deur voor Lelystad Airport open blijft. De luchtvaart moet in 2070 CO2-neutraal zijn. Dat is over 50 jaar. De meesten van ons hebben het tijdelijke dan allang verruild voor het eeuwige. De minister zelf mag in dat jaar 106 hopen te worden.

Zoals met meer onderwerpen geldt ook hier: hoe veel waarschuwingen wil een mens hebben? Het klimaat is een tikkende tijdbom voor volgende generaties met zeer ingrijpende mondiale gevolgen. Nota bene Feike Sijbesma, de oud-DSM-baas die door het kabinet is aangesteld om mondkapjes en beademingsapparatuur te ritselen op de wereldmarkt, waarschuwt dat niet corona maar honger het grootste probleem wordt van de komende tijd. En ja, dat heeft alles te maken met het veranderende klimaat. En met een groeiende scheve verdeling tussen rijk en arm.

Onleefbaar heet

Juist zondag werden de conclusies bekend van wetenschappers uit China, de Verenigde Staten en Europa. Het rapport verschijnt deze week in het tijdschrift Proceedings of the National Academy of Sciences. Over vijftig jaar is het onleefbaar heet voor een derde deel van de wereldbevolking. Als de uitstoot van broeikasgassen niet snel omlaag gaat, kunnen 3,5 miljard mensen het in 2070 in een dan Sahara-achtig klimaat niet meer bolwerken op aarde. Als we niet ingrijpen, leven we met een temperatuur die standaard 7,5 graden hoger is dan nu.

De Luchtvaartnota ademt teveel de geur van ‘eigen volk eerst’. Banen, economische groei, natuurlijk, ze zijn o zo belangrijk. Dat zal niemand ontkennen, zeker niet degenen die vanwege de coronacrisis in een financieel ongewisse toekomst kijken. Maar er bestaat ook zoiets als goed rentmeesterschap. Het helpt niet om de kop in het zand te blijven steken.

Rekenhandigheidjes

Waar het Klimaatakkoord van Parijs rekent op 95 procent reductie in 2050, komt Nederland met 70 procent. Wat extra wringt is de schijn van handigheidjes die in de rekenmodellen worden toegepast. Het kabinet neemt als startdatum voor de CO2-reductie het jaar 2005. Dat was drie jaar voor de bankencrisis toen de CO2-belasting in de luchtvaart torenhoog was. Bij internationale klimaatdoelen wordt als ijkpunt altijd het jaar 1990 gehanteerd. De belasting lag toen 60 procent lager.

Het riekt naar goochelen met modellen. Terwijl vergezichten moeten kloppen en afspraken meer moeten zijn dan boterzacht. Dit jaar, waarin we Bali inruilen voor Bakkeveen, was een mooi moment geweest om door te pakken met de luchtvaart. Minder, schoner en duurder. Het moet. Volgende generaties smeken er om.

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen. Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 4,99 per maand. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct