Niet doemdenken

LC-hoofdredacteur Sander Warmerdam. FOTO LC

In de onderwijsbijlage lieten we deze week zien dat het in de krant niet alleen gaat om hard nieuws maar ook om bredere ontwikkelingen.

Goed nieuws is geen nieuws, hoorde ik oudere collega’s soms zeggen toen ik als beginnende redacteur rondliep bij het NOS Radio 1 Journaal . Nou geef ik toe dat er in die tijd, aan het begin van de eeuw, best veel nieuws gebeurde dat vooral slecht was. Denk aan de aanslagen van 11 september, de oorlog in Irak of Afghanistan en de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh. Daar kun je weinig moois van maken.

Maar later leerde ik dat het vooral ook gaat om het perspectief dat je kiest als journalist. Niet alleen maar focussen op de negatieve kanten van een verhaal, kijk ook breder naar andere ontwikkelingen die bij het verhaal van belang zijn. Constructieve journalistiek is een stroming waarin je niet alleen kijkt naar het probleem maar ook naar de oorzaken en symptomen ervan en mogelijke oplossingen.

Het begrip kwam ter sprake tijdens onze videovergadering met de hele redactie. De coronacrisis voorspelt niet veel goeds voor de arbeidsmarkt in Friesland, bleek uit voorspellingen van experts en instituten als het UWV. Uiteraard is het nieuws wanneer iemand als CNV-voorman Piet Fortuin een somber beeld schetst. Maar de crisis biedt ook kansen en dwingt ondernemers om creatief te zijn. Daar moeten we de komende tijd ook aandacht voor hebben. Niet vervallen in doemdenken maar aanpakken.

De onderwijsbijlage die u donderdag bij de krant kreeg is een mooi voorbeeld. Niet eerder kreeg de onderwijswereld zo’n grote schok te verwerken als bij de plotselinge sluiting van de scholen dit voorjaar. Toch zijn er geslaagden en kunnen jonge mensen door met hun toekomst. Dat gevoel hebben we geprobeerd te vangen in de bijlage. Bewust hebben we foto’s van onderwijstalenten op de voorpagina gezet, om te laten zien dat we dit een belangrijk onderwerp vinden.

Ik hoop dat u de verhalen met plezier hebt gelezen. Een groot woord van dank gaat uit naar iedereen die, naast het lopende nieuws, heeft gewerkt aan de bijlage: Alie Veenhuizen, Marja Boonstra, Niels de Vries, Julian Atema, José Hulsing en, als drijvende kracht, onderwijsspecialist Maarten Pennewaard. Tegelijkertijd spreek ik namens iedereen de hoop uit dat we volgend jaar weer inspirerende LC Toptalent- en LC Awards-avonden kunnen organiseren waar elke scholier of student in een afgeladen zaal kan presenteren en stralen. Gaan we aan werken.

hoofdredactie@lc.nl