Asing Walthaus

Mislukt en geslaagd

Asing Walthaus FOTO: ANNET EVELEENS

Het is mislukt en toch geslaagd – dat heeft Top Dutch toch maar bereikt. Maandag stond het in de krant.

Top Dutch is een Groninger stunt, waar ze een bedrijf van proberen te maken, met 1,2 miljoen. Die stunt: er gingen enorm veel tweets naar Elon Musk en zijn mensen bij Tesla, om ze over te halen met de nieuwe fabriek naar hier te komen. Musk wist niet wat hem overkwam, initiatiefnemer Gerard de Boer van reclameburea Initio heeft het zelf gezien. Toen een bezoekje van Musk aan Donald Trump in 2017 live in beeld kwam, stuurde Gerard meteen een tweet. Twee seconden later keek Musk op zijn mobieltje. Gerard wist genoeg.

Maar de fabriek ging naar Berlijn. Toch ging Top Dutch door. De drie noordelijke provincies legden elk 400.000 euro in, er kwamen een Fries en een Drents bedrijf bij, het kon los. Als bedrijven vaak genoeg jouw kant op kijken verhuist er vanzelf een naar je toe, was het idee. Dat zou in vijf jaar 2000 banen voor het Noorden opleveren. Een koopje, slechts 600 euro per baan. Volgens Gerard zouden het er nog meer worden.

'Seconden later keek Musk op zijn mobiel'

In november was het voorbij. Nieuwe bedrijven bleven weg, de andere deelnemers waren met ruzie vertrokken, enkel Initio was over en er zat nog 836 euro in kas. Logisch, Gerard en de zijnen kunnen wel van de windhandel leven, maar niet van de wind.

Het bureau dat een evaluatie zou doen is weggestuurd want Gerard werkte ervoor, het tweede stelt nu vast dat bedrijven binnenhalen zo snel niet gaat, hoe kwamen ze erbij? Maar toch is Top Dutch geslaagd. Dat onderzoek ligt nu bij de provincies.

Dan weet Gerard vast genoeg. ‘Politici gebruiken onderzoek zoals dronkaards een lantaarnpaal. Om tegen te leunen, niet om de zaak asing.walthaus@lc.nl

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct