Premier Rutte vrijdag tijdens zijn wekelijkse persconferentie.

Luisteren nu!

Premier Rutte vrijdag tijdens zijn wekelijkse persconferentie. FOTO ANP/BART MAAT

Voorbij de ophef over de Tim Douwsma’s en de Famke Louises is er iets geks aan de hand; de inzet van overheidswege van influencers. Het kabinet besloot ertoe om jongeren te bereiken. Blijkbaar kon dat niet op een normale manier. Maar waarom eigenlijk niet?

De inzet van influencers heeft gevaren in zich. Dat is wel gebleken. Je kunt ze inhuren voor een paar duizend euro om je eigen goede boodschap te verkondigen, maar je hebt ze niet aan een touwtje. Als de Willem Engels van deze wereld morgen een paar duizend euro bieden gaan ze moeiteloos met een andere boodschap aan de haal. Een kwestie van marktdenken. Een influencer wil brood op de plank. Met liefst nog een flesje bubbels erbij.

Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport huurde dit voorjaar voor haar coronacampagne SPEC Entertainment in, de zakelijk vertegenwoordiger van Ali B, Boef en Famke Louise. Deze drie zouden samen negen video’s posten. Reclamebureau Roorda uit Amsterdam fungeerde als dankbare tussenpersoon. Blijkens het contract van 21 april dat op internet de ronde doet kreeg Roorda 67.000 euro. Het reclamebureau schoof ruim de helft daarvan (36.000 euro) door naar de artiesten van SPEC.

Ali B zag bij nader inzien af van zijn twee beloofde filmpjes. Over de reden kunnen we slechts gissen. Feit is dat de rapper zich deze zomer publiekelijk meldde in het kamp van #teamhugo. ‘Ali B stemt voor de eerste keer CDA met Hugo de Jonge als lijsttrekker’, luidde het onderschrift onder een campagnefilmpje op YouTube voor het lijsttrekkerschap van Hugo de Jonge – inderdaad, de Hugo de Jonge die baas is van het ministerie dat het contract tekende voor die bewuste negen coronafilmpjes.

Wie zuiver nadenkt ziet een hellend vlak. Het was dan ook terecht dat Ali B zijn bijdrage tijdig stopzette, al dan niet op aanraden van De Jonge. We leven hier niet in een bananenrepubliek waar politici in ruil voor geld steun verwerven voor hun eigen belang.

Maar toch. Influencers zitten niet aan een touwtje en goed beschouwd is het een zwaktebod dat onze overheid kennelijk niet bij machte is om op eigen gezag diverse doelgroepen te bereiken.

,,Het laatste dat ik wil is dat mensen naar mij luisteren’’, zei premier Mark Rutte vrijdagmiddag tijdens zijn wekelijkse persconferentie. ,,Ik verplicht niemand naar mij te luisteren. Mensen moeten luisteren naar het virus.’’

De premier schat zijn positie te bescheiden in. In dit stadium is Rutte namelijk degene naar wie de mensen wél moeten luisteren. Op de premier rust de zware taak om met een heldere boodschap jong en oud te kunnen overtuigen van de noodzaak dat er geluisterd moet worden.

Toegegeven, dat is weinig liberaal, maar nood breekt wetten. Zelfs de meest liberale.


commentaar@lc.nl

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct