LC Now op Insta

LC-hoofdredacteur Sander Warmerdam. FOTO LC

In de volksmond gaat het altijd over ‘de krant’, als het gaat over LC. Maar de redactie doet veel meer. Samenwerken met studenten bijvoorbeeld.

Zoals te verwachten was, gezien de toename van het aantal coronabesmettingen, haalde het kabinet afgelopen week de teugels aan. Thuiswerken blijft het nieuwe normaal (of liever: het tijdelijke abnormaal). Jammer, want als redactie waren we net weer een beetje gewend aan meer persoonlijk contact en overleg op de redactie. De bureaus staan op afstand, mensen planden onderling wie wanneer op de redactie aanwezig werkte. Dat ging prima. Nu zijn we terug in de oude situatie, net zoals zoveel bedrijven: thuiswerken tenzij er goede redenen zijn om op kantoor te komen.

De vergaderingen zijn dus vrijwel allemaal ook weer via het beeldscherm. Afgelopen week bijvoorbeeld met mensen van NHL Stenden Hogeschool. Samen met studenten van de afdeling communicatie werken we aan een jongerenmerk op Instagram. Naast ons ‘eigen’ lc_nl hebben we daar afgelopen april het merk LC NOW gelanceerd, dat zich vooral richt op jongeren tussen 14 en 18 jaar.

Chef online Wilbert Elting gaf er laatst een interview over aan het mediaplatform Villamedia . Daarin legde hij uit dat jongeren van die leeftijd wel degelijk behoefte hebben aan nieuws maar dat die verschilt van oudere doelgroepen. Minder zwaar politiek of buitenlands nieuws en meer aandacht voor nieuws om de hoek. Twee keer per dag plaatsen de studenten in overleg met de redactie een post, waarbij goed is geluisterd naar de wensen van de doelgroep. Elting: „De studenten hadden ook oog voor de vorm, iets wat op een beeld gedreven medium als Instagram heel belangrijk is. Ze bedachten bijvoorbeeld het bolletje met het kaartje onderin iedere post, waarin volgers in één oogopslag kunnen zien of de post gaat over regionaal, landelijk of wereldnieuws.” Het levert waardevolle lessen op over inhoud, afwegingen en de wensen van een doelgroep die zich niet zo makkelijk laat vangen als het gaat om nieuws.

We leren uiteraard ook continu van andere gebruikers. Aan het begin van de coronacrisis zijn we gestart met de coronanieuwsbrief. Mensen kregen elke dag het laatste nieuws over de verspreiding van het virus in hun mail, geselecteerd en gebundeld. Daar was grote behoefte aan, zo werd duidelijk, want zeker 9000 mensen hebben zich in die periode aangemeld. Nu de tweede golf over het land rolt versturen we de nieuwsbrief opnieuw. Omdat we mensen niet willen overvoeren maar juist willen gidsen door het grote aanbod coronanieuws doen we dat vooralsnog eenmaal per week en niet dagelijks. Aanmelden kan op: mijn.lc.nl/mijn-nieuwsbrieven .

Waar u het nieuws ook leest, in de krant of op Instagram, ik wens u een prettig weekend.

hoofdredactie@lc.nl