Voor 1 april zou er een akkoord zijn over een beter verdienmodel voor boeren en tuinders. Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel kwam dat 14 januari plechtig overeen met boerenorganisaties en voedselproducenten. Het is bijna medio april en van een akkoord is geen sprake. Wel gaan de boerenorganisaties weer rollebollend over straat met elk hun eigen plan. Hebben ze zich toch weer in de luren laten leggen door de brancheorganisatie van de supermarktketens.

Leveranciers tegen elkaar uit spelen, supermarkten zijn er meesters in. De afgelopen maanden blijkt maar weer dat ze met die tactiek ook de lobby van boerenorganisaties voor hogere prijzen doeltreffend weten te ontzenuwen.

Die tactiek houdt in dat je een boze partner altijd moet uitnodigen voor een nieuw overleg. Daar mag hij zijn plan nog eens uit de doeken doen. Vervolgens bezweer je dat ook jij een oplossing wil, maar dat het probleem groot en complex is en dat je ook ander partners erbij wil betrekken. Ook die mogen hun zegje doen en een oplossing presenteren. Vervolgens concludeer je dat de verschillen groot zijn en laat je het proces wat aanmodderen. Voor je het weet zit de boer weer volop in het landwerk en is er geen tijd voor actievoeren.

Zo ging het dus ook nadat de aanhang van Farmers Defence Force (FDF) vorig jaar december het CBL-hoofdkantoor blokkeerde met tractoren. Deze boerenorganisatie blies de actie af nadat ze was uitgenodigd voor een vervolgoverleg. Daar mocht ze haar plan FarmersFriendly (een percentage van de supermarktomzet moet naar boeren en tuinders ) presenteren aan onder meer ook LTO, Agractie en de voedselindustrie. Vervolgens lanceerden ook deze partijen hun winnende idee. Zo stuurt LTO aan op langjarige afspraken met supermarkten over hogere afzetprijzen zodat boeren en tuinders hun bedrijven kunnen aanpassen aan maatschappelijke wensen. En Agractie pleit voor de invoering van minimumprijzen in Noordwest-Europa en een basisinkomen voor maatschappelijke diensten.

En de supermarktketens? Zij horen de betogen aan en melden vooral wat niet kan. Op een eigen plan heeft niemand het CBL nog kunnen betrapen. Albert Heijn vindt dat het goed bezig is met zijn ‘Beter voor Natuur en Boer’ aanpak. Het probleem is echter dat dit concept, met een toeslag op de marktprijs, is weggelegd voor een beperkte groep agrariërs en ook niet zaligmakend is.

Zo blijft het onderwerp voor onzekerheid zorgen en durven agrariërs moeilijk de stap te wagen naar een klimaat- , landschap- en natuurvriendelijker landbouw. Die omslag drukt de productie en de grote vraag is wat dat met de prijzen doet, vooral als die productie verschuift naar het buitenland.

Een beter boereninkomen, met alle voordelen van dien voor landschap en klimaat, vraagt allereerst een eensgezinde agrarische lobby. Vervolgens is het zaak om de rollen om te draaien door het aanbod te beperken. In plaats van partijen tegen elkaar uit te spelen zouden voedselverwerkers en supermarkten tegen elkaar op moeten bieden om het schap gevuld te krijgen. Een herintroductie van Europese quoteringen voor basisproducten als melk, suiker, vlees en graan zou zo gek nog niet zijn.

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de  Leeuwarder Courant  reageert op actuele ontwikkelingen. Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar  commentaar@lc.nl  .

 

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Opinie
Commentaar
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct