Gitte Brugman.

In de bus

Gitte Brugman. FOTO ANNET EVELEENS

Galeries konden gewoon open blijven tijdens de lockdown . Vele deden dat ook, of beperkten zich - voor de zekerheid - tot bezoek op afspraak.

Toch kwam de afgelopen maanden slechts een handjevol mensen naar Melklokaal in Heerenveen, vertelde Albert Oost me afgelopen zondag. Galerie De Roos van Tudor zag sinds maart ook veel minder bezoekers binnenwandelen dan anders. Beginnende galeriehouder Stina van der Ploeg van Galerie Getekend in Heerenveen bleef promotie maken. Immers, op afspraak was iedereen nog steeds welkom. Maar het gewenste resultaat bleef uit.

Jammer, want galeries verbinden alle partijen in de wereld van de beeldende kunst met elkaar. Ze zijn de schakels tussen kunstenaars en musea, tussen kijkers, kopers en kunstenaars. Galeriehouders steken hun nek uit voor startende schilders, timide tekenaars of bleue beeldhouwers. Ze durven het werk aan te bevelen, waar de makers dat zelf vaak moeilijk vinden. Ze steken tijd in het verzorgen van goede informatie naar de pers en houden contact met verzamelaars, ze besteden aandacht aan een publicatie of een mooie presentatie op een beurs. Zo nemen ze hun ‘beschermelingen’ veel werk uit handen. Als zij er niet waren, hadden we van veel goede kunstenaars nog nooit gehoord.

Ik begrijp het wel, dat er de afgelopen maanden minder mensen over de drempel van een galerie zijn gestapt. In de eerste plaats zullen sommigen automatisch hebben aangenomen dat de deuren gesloten waren, zoals dat bij musea (verplicht) het geval was. Op de tweede plaats durfden belangstellenden misschien uit angst voor besmetting die deur niet door. Net als een enkele voorzichtige galeriehouder, die gesloten bleef.

Maar als het ergens eenvoudig is afstand te houden, dan is dat vaak in een galerie. Die anderhalve meter is al nodig om een werk goed te bekijken. De ruimte is daarop ingericht. Wie bij entree even de handen desinfecteert en ‘overal met zijn vingers van afblijft’, hoeft niets te vrezen.

Eventueel kan een mondkapje extra bescherming bieden, en die zijn er tegenwoordig in alle soorten en maten, kleuren en kwaliteiten. De Nationale Opera & Ballet bieden ze zelfs aan, gemaakt van originele stoffen uit hun eigen operaproducties. In gelimiteerde oplage. Als dat niet cultureel verantwoord is!

Ze zijn geschikt voor gebruik in het openbaar vervoer. Dus, wip aan bij Ogenblik of Kunstlokaal no8, bij ’t Tsiispakhûs of Lytse Skientme. Bekijk de tentoonstelling in Efterom of Bloemrijk Vertrouwen, of verblijd Bax in Sneek en Hannie Mein in Wolvega met een visite. In deze bijlage staat sinds vandaag de expositie-agenda weer vermeld, u bent dus op de hoogte.

En nu het vakantiegeld niet opgaat aan een reis naar een ver buitenland en u thuis blijft, heeft u misschien budget voor en behoefte aan iets moois aan de wand. Vergeet dat bootje, waarvoor u in de winter een stalling moet zoeken en betalen. Pak de bus en blaas erin. Daar vaart iedereen wel bij.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct