In de pilotenkwestie van KLM is het makkelijk verontwaardiging scoren. De goedbetaalde vliegeniers weigeren loon in te leveren en zetten zich neer als een stelletje zakkenvullers die een nationaal icoon aan het wankelen brengen. Het is aardig om de zaak eens van een andere kant proberen te bezien. Hebben de piloten heel misschien een punt?

De vliegers, verenigd in de Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers (VNV), wensen een vrijwillige loonsverlaging niet voor vijf jaar vast te leggen. In andere sectoren gebeurt dat ook niet. Cao’s hebben niet voor niets een looptijd van een tot hooguit twee jaar. De wereld kan er over vijf jaar heel anders bij liggen dan nu. Geef ons een vaccin en de halve natie zal binnen een jaar weer als vanouds het vliegtuig pakken.

Bovendien, zegt vakbondsman Reinier Castelein van De Unie die wél zijn handtekening zette: in Nederland krijgen 2,2 miljoen mensen staatssteun van de overheid. Ook bij de NS werken mensen die flink boven modaal verdienen. En alleen de KLM’ers moeten zo lang inleveren! Castelein spreekt van het  bashen  van piloten. 

Het derde argument: vliegeniers moeten anderhalve ton lenen om hun studie te bekostigen. Ze zijn gemiddeld vijftien jaar bezig met een afbetaling. Dat gaat de jonge lichting nu niet lukken.

'Staatsmiljarden zijn op z’n minst aan de royale kant'

Al deze argumenten zijn volstrekt menselijk. Iedereen die vlieger was zou hetzelfde roepen. Tijdens onderhandelingen gelden gouden regels: verkoop je huid niet te snel. En vooral niet te duur. De redenaties zijn evenwel volstrekt wereldvreemd. Er zijn immers meer jonge Nederlanders met een forse studieschuld, maar er is geen sector te vinden voor wie de staat bereid is 3,4 miljard euro op het kleed te leggen.

Wie denkt dat we over vijf jaar terug zijn bij het oude normaal, heeft de kern van deze coronapandemie niet goed begrepen. Luchtvaarteconoom Hans Heerkens van de TU Twente vraagt het zich terecht af: moet de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij wel naar de hele wereld willen vliegen? In zijn vraag ligt het antwoord besloten.

Met de beste wil van de wereld kunnen we niet volhouden dat we straks even ongebreideld zullen blijven vliegen als voorheen. En hoewel de KLM een grote werkgever is, zijn de miljarden die de staat bereid is te betalen op z’n minst aan de royale kant. Zo goed zijn we met ons nationale postbedrijf nooit omgesprongen.

De halsstarrige vliegeniers bewijzen de KLM en zichzelf een slechte dienst. Ze hadden zaterdagavond beter naar premier Mark Rutte kunnen luisteren die de Protestantse Lezing hield in de Haagse Kloosterkerk. Het draait niet meer om ik, ik, ik, maar om samen, zei onze liberale minister-president. ‘Dat is uiteindelijk het enige dat telt. Niet rijkdom of uiterlijkheden, maar wat je voor een ander hebt gedaan.’

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen. Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Commentaar
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct