Het was onvermijdelijk dat de coronacrisis ook sporen zou nalaten in het Friese openbaar vervoer. Leerlingen en studenten hadden lange tijd thuis les en kantoren vroegen hun medewerkers vorig jaar om vaker of helemaal thuis te werken.

Deze ontwikkelingen kwamen nog bovenop de maatschappelijke veranderingen die de laatste jaren plaatsvonden in de provincie. De dorpen zijn dunner bevolkt, veel mensen hebben een auto en kinderen gaan steeds vaker met een e-bike naar school.

Op verzoek van het rijk hebben de provincie en vervoerder Arriva een Transitieplan OV opgesteld. In dat plan staat hoe de twee partijen de tijdelijke teruggang in reizigers willen opvangen en hoe ze ervoor willen zorgen dat mensen bus en trein weer weten te vinden in een post-Covidsamenleving. In de toekomst moet het openbaar vervoer toegankelijk blijven en flexibeler zijn. Vraag en aanbod moeten beter op elkaar aansluiten.

Het plan leest als een realistische en nuchtere analyse van de uitdagingen - met oog voor de uitzonderlijke omstandigheden en de financiële situatie van Arriva. De rekenaars hebben gekeken naar de bezetting van verschillende lijnen en de beschikbaarheid van andere vormen van vervoer. Zo wordt bijvoorbeeld kritisch gekeken naar ritten met minder dan vijf reizigers, naar stadslijnen en zullen sommige haltes in het buitengebied gestrekt worden. Dit betekent dat de bushalte net buiten het dorp komt te liggen in plaats van erin.

Ondanks de afgewogen plannen gingen sommige partijen er met gestrekt been in. Gepassioneerd klommen PvdA, ChristenUnie, FNP en CDA op de barricades. Ze zijn bang dat de aanpassingen na de coronacrisis niet meer teruggedraaid zullen worden. ,,Wat weg is, komt niet meer terug’’, reageerde Edou Hamstra van de PvdA. Matthijs de Vries van de ChristenUnie vreest voor een kaalslag: ,,Zo jaag je mensen de bus uit.” Het CDA waarschuwt zelfs voor afschaffing van het ov door de noodzakelijke aanpassingen.

Deze apocalyptische toon is wel erg overdreven. Natuurlijk moet het openbaar vervoer ook in de toekomst toegankelijk zijn voor iedereen, van jong tot oud en van fit tot slecht ter been. Maar het is ook onzin om lege bussen door de provincie te laten rijden. Als de wereld verandert door corona dan moet het openbaar vervoer zich aanpassen, tijdelijk of structureel.

Beter dan nu al moord en brand te schreeuwen, zouden de oppositiepartijen beter even afwachten hoe de vraag naar openbaar vervoer zich ontwikkelt de komende tijd. Maar nog belangrijker: constructief meedenken over de vraag naar mobiliteit - met de wensen van de reiziger als uitgangspunt.

SANDER WARMERDAM

commentaar@lc.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Commentaar
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct