Eilandrebellie

LC-hoofdredacteur Sander Warmerdam. FOTO LC

Zanger Douwe Bob zocht deze week de randen op van het coronabeleid. De drang om te spelen was groter dan voldoen aan regels.

Een rare Oerol-editie, noemt cultuurverslaggever Jacob Haagsma het. Dat kun je wel zeggen. De organisatie lijkt er in ieder geval in geslaagd om, overvallen door het virus, iets bijzonders neer te zetten in zeer korte tijd. Kunstenaars en filosofen lieten zich inspireren door de actualiteit - over racisme, over de pandemie.

Een aantal fragmenten vonden zijn weg in onze cultuurbijlage, de Freed . Mooiste citaat, van Emma Lesuis: „Plotseling lijkt er een verschuiving te komen en is daar een zichtbaar collectief besef: we’re all in this together.

De website ziet er geweldig uit. Vormgegeven als een radar lichten rode stippen op met voorstellingen, podcasts of videos die online te zien of te beluisteren zijn. De bezoeker kan dwalen door het aanbod.

Haagsma dwaalde afgelopen week over het eiland zelf. Op zoek naar bezoekers, voor gesprekken met de organisatie en met artiesten. Hij kwam, en dat zal u niet ontgaan zijn, de zanger Douwe Bob tegen. Die wilde graag optreden maar het mocht niet van de autoriteiten . Toen hij later toch een spontaan optreden deed was de politie er snel bij om daar een einde aan te maken. Waarom was dit een foto op de voorpagina van dinsdag?

Simpel gezegd omdat het tafereel de gevolgen van de coronacrisis voor de cultuursector in één beeld ving. De setting doet vaag denken aan het schilderij Déjeuner sur l’herbe van Édouard Manet, uit 1863. Wat mist is een toeschouwer die de lezer aankijkt met de vraag om betekenis te geven aan de scène. In het midden zit de artiest, met de handen op zijn gitaar, het instrument noodgedwongen stil. Rechts van hem twee mannen in uniform, een boa en een agent die uitleg komen vragen over de bijeenkomst. Met de handen over elkaar, autoritair en met de noodverordening in de achterzak. Evenementen zijn verboden, Douwe Bob overtreedt de regels. Om hen heen zit het publiek, snakkend naar livemuziek, dat kijkt met een mengeling van verbazing en nieuwsgierigheid. Mobieltje in de hand om te filmen.

Achteraf had iedereen een mening over het optreden van Douwe Bob. Was hij nou een rebel, een piraat of een provocateur? De kwalificaties doen er niet zoveel toe. We zagen een kunstenaar die wilde spelen, tegen de grenzen aanliep en kritische vraagtekens zette bij het huidige beleid. Dat vonden we nieuws.

hoofdredactie@lc.nl