Een Rotterdammer in Leeuwarden: #groetjemee

Daniël Coenen.

Daniël Coenen verhuisde samen met zijn gezin van Rotterdam naar Leeuwarden. Hoe beleven zij de overstap van de Randstad naar Friesland? In een wekelijkse column vertelt hij de komende tijd over wat hij meemaakt. Vandaag deel 21: #groetjemee

Ik zag #groetjemee uit Bartlehiem en dacht aan Rotterdam. Dat zit zo:

Ondanks de vele gebouwen is het heerlijk om door Rotterdam te lopen. Met zo veel staal en beton is het immers een kleine moeite iets moois toe te voegen. Zodoende staat de wandelaar of fietser (met de auto werkt het niet) op elke straathoek een leuke verrassing te wachten. Een muurschildering, een standbeeld, een mooi gebouw. Of: een tekst. In Rotterdam wemelt het van de teksten. Dichtregels, spreuken, tegeltjeswijsheden; alles door elkaar. Rotterdammers zijn er gek op.

Ruimte scheidt de lichamen, niet de geest - Erasmus

Het lot dat we delen, laat niemand alleen - Deelder

Van de maan af gezien, zijn we allen even groot – Eduard Douwes Dekker

( www.straatpoezie.nl )

Dit is de literaire kant. Want Rotterdammers zijn ook gek op hun nuchterheid en hun ‘niet lullen maar poetsen’-mentaliteit. Wat weer leidt tot andere teksten. Waar ook het accent bij hoort dat ik me nooit eigen heb kunnen maken. De uitdrukkingen staan onder meer op petten, stickers en t-shirts en zijn vaak auteurloos:

Hard voor weinig maar nooit chagrijnig

Breek me de bek niet open

Kakken zonder douwen

Het succes van deze stijl is enorm. Je ziet het in de stad op allerlei bedruksels. Ik heb ook zo’n shirt. Maar wat is nou het punt, wat heeft Fryslân hieraan?

Nou, ik moest eraan denken toen ik #groetjemee zag. Een mooi initiatief voortkomend uit deze tijd, bedoeld om de simpele straatbegroeting in ere te herstellen. Moi, Goeie, Haihai, Hallo . Directe teksten, strak en kleurrijk vormgegeven. Inmiddels te zien op onder meer bussen, ansichtkaarten en posters.

In Rotterdam begon de spreukenliefde ooit dankzij persoonlijke inspiratie en creativiteit. Echter, met de ontwikkeling van de stad nam ook de trots en het aantal spreuken toe. En: er kwamen marketingbureaus die slogans gingen verzinnen. Ga je winkelen in de Koopgoot staat er: Kijk nou… hier leg de Koopgoot! Gemeente, scholen, bedrijven – iedereen ging ermee aan de haal. Bijvoorbeeld om de verkeersdrukte richting het station te beperken:

Hier loop je weg met Rotterdam

Hier staan fietsers, voetgangers en Rotterdam Centraal

Als ik zeg meer groen, dan heb ik het niet alleen over het stoplicht

Op dat moment ga je ten onder aan je eigen succes. Wat bedacht was, wordt gemaakt. Wat authentiek was, wordt marketing. #groetjemee slaat aan. Een voorbeeld van particuliere Friese originaliteit. En een valkuil voor de Friese marketing.

Reageren? daniel_coenen@hotmail.com

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Column
Instagram