Het blijft ingewikkeld, als krant schrijven over jezelf. De belangrijkste leidraad daarbij is altijd: welke informatie is relevant voor de lezer?

Woensdag werd het personeel van NDC mediagroep, waar deze krant deel van uitmaakt, bijgepraat over de plannen van de nieuwe eigenaar Mediahuis. Online journalistiek is daarbij het uitgangspunt, zonder de papieren krant te vergeten. Het is spijtig dat trouwe werknemers daarbij hun baan verliezen.

Het is geen geheim dat jongere mensen (20-50) hun nieuws liever van een scherm lezen dan van papier. Als vaste lezer van deze rubriek zult u beamen dat we al een tijd met die ontwikkeling bezig zijn. Dus concreet de vraag: wat betekent de koers voor uw LC ?

Het antwoord op die vraag hangt af van wat voor soort nieuwsconsument u bent. Als u de krant voornamelijk op papier leest dan verandert er op het oog niet veel. We openen de krant met het belangrijkste nieuws (liefst regionaal), maken een selectie uit het andere nieuwsaanbod en schrijven in het Fryslân-katern over de zaken die spelen in uw omgeving. Een belangrijke aanvulling komt na de zomer, dan verwachten we ons eigen magazine te lanceren, samen met onze zusterkrant Dagblad van het Noorden .

Online gaan we verder op de koers die we al zijn ingeslagen. Mensen willen onderscheidende verhalen lezen, artikelen die ze niet vinden op de snelle nieuwssites of bij de landelijke kranten. Menselijke verhalen over ontwikkelingen die uw dagelijks leven beïnvloeden. Die artikelen bieden we aan als Premium-stukken. Net zoals mensen betalen voor een krant vinden we ook dat online journalistiek waarde heeft. Voor een betaalbaar bedrag kunnen mensen alles lezen wat op de site staat.

Daarnaast vinden we het belangrijk om te investeren in video en audio. Als ergens in de provincie een persconferentie wordt gegeven (of als Cambuur kampioen wordt) dan willen we dat live kunnen uitzenden. Hetzelfde met podcasts. Daarin kunnen verslaggevers en gasten meer kwijt dan alleen in artikelen. Het is een spannende journalistieke vorm waar we graag meer mee willen.

Ook sociale media zijn belangrijk. Het is belangrijk om in de tijdlijnen van mensen te zitten, op Facebook en op Twitter. Op Instagram bereiken we met lc_nl dagelijks duizenden mensen via korte nieuwsberichten. Het jongerenmerk LC NOW (lc.now) richt zich op de jonge nieuwsconsument, vanaf een jaar of 15. Los van al deze uitingen geloven we in onze onderliggende opdracht: mensen informeren en betrekken bij de belangrijke ontwikkelingen in de maatschappij. Journalistiek doet ertoe.

hoofdredactie@lc.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Achter de kolommen
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct