De langste mensen wonen in Nederland, waarom zijn de nieuwe Arriva-treinen dan zo krap?

‘De zitplaatsen in de nieuwe WINK-treinen zijn krap. Oncomfortabel krap.’  FOTO DAGBLAD VAN HET NOORDEN

De langste mensen wonen in Nederland, de langste Nederlanders in Groningen en Friesland. Hoe kan het dat daar zo weinig rekening mee wordt gehouden?

Ik ben 1.93 meter. Voor heel wat mensen geldt dit als lang. Vooral in mijn jonge jaren was ik me daarvan bewust. Als late tiener en vroege twintiger stak ik doorgaans nogal een stuk boven anderen uit.

Mensen worden steeds langer

Maar inmiddels ben ik 43 en de laatste jaren lijkt het erop dat er een kentering gaande is. Ik voel me al langere tijd niet zo verschrikkelijk lang meer. Mensen worden steeds langer.

Op straat en op de hogeschool waar ik werkzaam ben overkomt het me steeds vaker dat ik omhoog moet kijken, een tamelijk vervreemdende ervaring voor iemand die gewend was vroeger de langste te zijn.

De statistieken wijzen uit dat mijn gevoel niet uit de lucht komt vallen. Sinds 1981 zijn Nederlandse mannen gemiddeld bijna 4 centimeter langer geworden. Bij vrouwen gaat het iets minder snel, maar ook zij worden er niet kleiner op; in datzelfde tijdsbestek zijn vrouwen gemiddeld 1,5 centimeter langer geworden.

Recent onderzoek wees uit dat Nederlandse jongeren de langste ter wereld zijn. De langste mensen van Nederland wonen – het zal niemand verbazen die daar weleens door een winkelstraat heeft gelopen – in Groningen en Friesland.

‘Meer comfort en reisbeleving’

Juist daarom verbaast het mij hoe ontzettend weinig er in deze regio rekening wordt gehouden met deze zichtbare ontwikkeling.

Zo lanceerde Arriva onlangs vol trots een nieuw type trein op de noordelijke trajecten. Naast 32 vernieuwde treinen van het oude type rijden er 18 compleet nieuwe treinen die blijkens de website van Arriva ‘meer comfort en reisbeleving’ zouden bieden.

Over de vernieuwde treinen hoor je me niet klagen. De oplaadpunten, werktafels en aanwezige AED’s zijn nuttige toevoegingen in een vervoermiddel. Als lange, maar anno 2021 niet meer uitzonderlijk lange man, kon ik de beenruimte in deze treinen bovendien ontzettend waarderen. Chapeau dus.

Helemaal van deze tijd

Maar dan de spiksplinternieuwe WINK-treinen. Afgelopen week stapte ik voor het eerst op dat nieuwe model. Het ziet er inderdaad prachtig uit en is helemaal van deze tijd. Maar de zitplaatsen zijn krap. Oncomfortabel krap.

In coronatijd is het minder druk dan anders en ik nam plaats op een vierzitter. Terwijl ik daar alleen zat, realiseerde ik me dat er hooguit een kind tegenover me zou kunnen zitten. Een jongere of volwassene zou een probleem worden vanwege ruimtegebrek.

Jongeren met opgevouwen benen

Een stukje verderop zat een alleenreizende vrouw. Ook zij kwam met haar knieën zowat tegen de stoel voor de hare aan, terwijl zij toch heus kleiner zal zijn geweest dan ik. Op de enkele zitplaatsen zag ik nogal wat jongeren met opgevouwen benen zitten.

Wie verzint het, om in het land met de langste mensen op aarde, en dan ook nog in Groningen en Friesland, zulke treinstellen in te zetten?

Uiteraard deed ik mijn beklag. In reactie daarop schreef de klantenservice dat men het bij Arriva ‘jammer vond om te horen dat ik het zo had ervaren’. Dit soort retoriek waarbij een probleem tot particulier geneuzel wordt gereduceerd is veelvoorkomend in zulke gevallen.

Veeleisende zeurpiet

Je lot is dat je dan wordt gezien als een veeleisende zeurpiet die vindt dat er speciaal met hem rekening moet worden gehouden. Maar is het werkelijk zo’n privilege om te verwachten dat je als betalende klant in de trein je benen kunt strekken? Dat je comfortabel zit? Dat je andere passagiers die naast of tegenover je willen zitten niet tot last bent?

WINK staat voor Wandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug en is ontworpen in Zwitserland. En misschien is dát het probleem. Zwitserse mannen zijn gemiddeld 8 centimeter kleiner dan Nederlandse mannen, en Zwitserse vrouwen 7 centimeter kleiner dan Nederlandse vrouwen. Zou er werkelijk niemand bij stil hebben gestaan dat passagiers in Nederland langer zijn, zeker rondom studentensteden Groningen en Leeuwarden?

Arriva schreef in reactie op mijn klacht dat er ‘getracht is rekening te houden met iedereen’. Zou het? Ik betwijfel het. De waarheid is natuurlijk dat Arriva andere prioriteiten heeft en dit allemaal niet zo belangrijk vindt. Fijne reis.

Lucas Zandberg uit Noordhorn is schrijver en docent .

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Opinie