FOTO PIXABAY

Commentaar: Profiteren van corona

FOTO PIXABAY

Economisch gezien kent de coronacrisis hoofdzakelijk verliezers. In onder meer horeca, sierteelt, toerisme, luchtvaart en de evenementenbranche vallen harde klappen. Als bij toverslag zagen ondernemers en zzp’ers in deze sectoren hun inkomstenstroom stilvallen. Daarnaast zijn er vele duizenden bedrijven in tal van andere sectoren die kampen met forse omzetdalingen.

Voor al deze gedupeerden trekt de overheid de portemonnee. Die belofte is inmiddels omgezet in daden. Zo kunnen sinds gisterochtend bedrijven zich melden bij het UWV voor de Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid. Bij een omzetdaling van minimaal 20 procent, krijgen werkgevers gedurende drie maanden 90 procent van de loonkosten vergoed.

Daarnaast is er inkomensondersteuning voor zzp’ers en een compensatie van 4000 euro voor acuut getroffen ondernemers. Ook gemeenten en provincies doen er alles aan om bedrijven en ondernemers waar mogelijk financieel bij te staan.

Deze gulle en omvangrijke steunpakketten zijn bedoeld om de economische schade binnen de perken te houden. Zonder deze vertrouwenwekkende miljarden van de overheid zou een ongekende kettingreactie volgen van argwaan, reorganisaties, faillissementen en andere ellende.

De verklaring voor de gulheid is óók dat deze omzetverliezen niet toe te schrijven zijn aan ondernemersrisico, hoewel VVD-minister Eric Wiebes van Economische Zaken in eerste instantie oordeelde dat zelfstandigen weet moeten hebben van de risico’s die ze lopen bij een crisis. Een paar dagen later drong ook tot hem door dat ondernemers zich onmogelijk kunnen wapenen tegen zo’n virus en zulke draconische overheidsmaatregelen.

Dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant is dat er eveneens bedrijven en ondernemers zijn die volop profiteren van deze crisis. Vooral in de supermarktbranche is het bingo. Sinds 13 maart, toen de ernst van het coronavirus tot Nederland begon door te dringen, is bij de supers regelmatig sprake van kerstdrukte.

Niet alleen de omzet stijgt, ook de marge. Door handelsbelemmeringen en de vraaguitval in de horeca is een deel van de voedingsmiddelen in prijs gezakt. Tel uit je winst, weten ook beleggers die supermarktconcern Ahold Delhaize de afgelopen weken beloonden met een stevige koerswinst van zo’n 17,5 procent.

Met slim ondernemerschap hebben deze extra verdiensten niks van doen. Het is te danken aan een agressief virus en stevige overheidsmaatregelen. Dan is het niet te veel gevraagd als supermarkten en andere corona-winnaars een deel van de extra winsten in wat voor vorm dan ook afdragen aan diezelfde overheid en collega-ondernemers.

commentaar@lc.nl

menu