Commentaar: Na de sluis de lijn

Partijen in Friesland en omliggende provincies voerden een succesvolle lobby voor een nieuwe sluis bij Kornwerderzand in de Afsluitdijk. Dit kan moed geven voor een effectieve campagne voor een nog veel groter doel: de Lelylijn.

Er zijn duidelijke parallellen. Een nieuwe, veel bredere sluis was louter om infrastructurele redenen niet nodig geweest. Er is geen sprake van, zoals dat heet, een capaciteitsknelpunt. En technisch kan de Kornwerderzandsluis nog vele jaren mee.

Toch komt er een nieuwe. Dat heeft vooral te maken met economische redenen. Werven in de omgeving van het IJsselmeer krijgen perspectief op nieuwe markten als grotere schepen – kustvaarders en superjachten – door de Afsluitdijk kunnen varen.

Uiteraard laten experts in opdracht van overheden daar allemaal cijfers op los: over investeringen, banengroei, winsten, noem maar op. Het zijn verwachtingen die bijna per definitie niet hard zijn. Wat voorop staat is de – eveneens in jargon – ,,ontwikkelkans’’. 

Daar ligt de sleutel. Politieke wil maakt vervolgens het verschil. De brede regio rond het IJsselmeer, de provincie Fryslân voorop, wilde deze sluis hoe dan ook en was bereid diep in de buidel te tasten. In de Tweede Kamer zorgden partijen die de regio hoog in het vaandel hebben voor de rest.

Wat voor de sluis geldt, ontwikkelkansen, is in overtreffende trap van toepassing op een nieuw snel spoor dat het mogelijk maakt om in de Randstad te werken en in het Noorden te wonen: de Lelylijn. Het is de oude Zuiderzeelijn, maar dan in nieuwe gedaante en in een nieuwe context.

Die Zuiderzeelijn, een tientallen jaren lang beoogd spoor dat Groningen via Drachten en Heerenveen aansluit op het railnetwerk in Flevoland, is in 2007 ten grave gedragen. In ruil kreeg het Noorden een zak geld van dik 2 miljard euro.

Twaalf jaar later is er een andere werkelijkheid. De Randstad loopt vol en in het Noorden is ruimte; Nederland kan zich geen geografisch-economische tweedeling permitteren. Het klimaat speelt ook een steeds prominentere rol: snelle treinen zijn een goed alternatief voor vliegreizen tot 1000 kilometer. Daardoor is er ook een Europese Unie-dimensie. 

Het denken staat niet stil, zei staatssecretaris Stientje van Veldhoven deze week in de Tweede Kamer, toen liefst vier politieke partijen haar naar de Lelylijn vroegen: VVD, CDA, D66 en SP. Positieve signalen uit de landelijke politiek.

Een harde  business-case  zal de Lelylijn nooit worden, maar het dossier-Kornwerderzand leert dat dit ook niet per se hoeft. De regio moet die trein aanhoudend willen. Daar komt het op aan.

Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen.

home
net-binnen
menu