Een still uit de promotiefilm van Top Dutch

Commentaar: Flop Dutch

Een still uit de promotiefilm van Top Dutch

Groene zonnebrillen, een twitterbombardement richting Tesla-topman Elon Musk en twee billboards in Silicon Valley. Het waren uitwassen van de Top Dutch-campagne van Noord-Nederland die bij elkaar 1,35 miljoen euro aan gemeenschapsgeld kostte.

De gedroomde Tesla-fabriek kwam niet. Er ontstond onmin tussen de vier betrokken reclamebureaus en 600.000 euro aan uitgaven verder lijkt de actie vooral een leuk gebbetje te zijn geweest onder noordelijke bestuurders. Plus een aardige inkomstenbron voor de reclamesector.

De aanleiding voor de Top Dutch-campagne was sneu. Het Noorden werd begin 2017 uitgesloten van een handelsreis van het ministerie van Economische Zaken naar Silicon Valley. Met Gronings gedeputeerde Patrick Brouns als aanvoerder werd in drie maanden een campagne uit de grond gestampt die Tesla met een nieuwe batterijenfabriek naar het Noorden moest halen.

Precies op de dag dat toenmalig minister Henk Kamp Silicon Valley bezocht, brak de berichtenstroom (‘Hi Elon Musk, we are Top Dutch’) los. Noordelijke bestuurders waren door het dolle heen. Ze spraken van een enorm succes. Het bombardement werd gevolgd door een wervingscampagne voor personeel en twee billboards die bij het hoofdkwartier van Elon Musk werden geposteerd.

'Zaak om zonnebril tijdig af te zetten'

Enthousiasme heeft een keerzijde. Het grootste gevaar is wegdrijven van de realiteit. Van kritische tegenspraak (Laat Tesla zich leiden door een lolletje uit Noord-Nederland?) was weinig te merken. De Top Dutch-campagne kreeg zelfs de Langmanprijs van Noord-Nederland. Het had een hoog Wij van wc-eendgehalte. 

Michiel Bakhuizen van het Netherlands Foreign Investment Agency, onderdeel van het ministerie van EZ dat buitenlandse bedrijven binnenhaalt, vergeleek Top Dutch met een keffend hondje dat aandacht vraagt, terwijl zijn baas in de dierenwinkel een grote zak hondenvoer aan het kopen is. ,,Het echte werk gebeurt op heel andere niveaus’’, zei Bakhuizen tegenover  RTV Noord .

Elon Musk heeft nooit gebeld. Top Dutch vormt zich om tot een volgens de NOM-website ‘creatieve denktank’ die de drie noordelijke provincies op ‘een unieke manier verbindt’. De Noordelijke OntwikkelingsMaatschappij rept over ‘een serieuze beweging’ die Noord-Nederland ‘ijzersterk op de kaart zet’. 

Ruzie tussen de reclamebureaus zet de zaak nu op scherp. De FNP-fractie in Provinciale Staten wil weten wat het bedrag van 1,35 miljoen euro concreet heeft opgeleverd. ,,Mienskipsjild’’, benadrukt Sybren Posthumus. Hij heeft gelijk. Een lolletje is leuk. Maar bestuurders dienen tijdig hun zonnebril af te zetten. Zeker als het om zulke bedragen gaat.

Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct