FOTO ST/ PIXABAY

Commentaar: Boatfun gedwarsboomd

FOTO ST/ PIXABAY

De proef met het snelvaren op de Burgumer Mar is halverwege gestaakt. De bestuursrechter oordeelde vrijdag dat het provinciebestuur ter rechtvaardiging van het experiment broddelwerk had geleverd.

Het ondiepe meer maakt onderdeel uit van de Ecologische Hoofdstructuur. ,,Rust en ruimte’’ zijn voor de Burgumer Mar de democratisch vastgestelde kernwaarden.

Provinciale staten hebben het volste recht om die keus ongedaan te maken of er van af te wijken, maar aan de motivering van zo’n stap moeten volgens de rechter hoge eisen worden gesteld. Die horde hebben de staten als het ware ondersteboven gelopen.

De proef moet immers uitwijzen of de door ecologische adviseurs voorspelde schade aan natuurbelangen daadwerkelijk optreedt. Dat is - afgemeten aan het geldende beleid - de omgekeerde wereld.

De rechterlijke schorsing van de proef stoelt ook op de stikstofuitstoot van de speedboten. Daarvoor had de provincie de rekenformule van het Programma Aanpak Stikstof gebruikt, die eind mei door de Raad van State naar de prullemand is verwezen.

'Snelvaren kan zonder de Burgumer Mar'

Deze rekenmethode compenseert nieuwe stikstofuitstoot met toekomstige reductie elders, zonder dat er staat op is te maken dat het saldo zich verdraagt met verplichtingen die Nederland in Europees verband is aangegaan.

De provincie heeft dus huiswerk te doen voor een eventuele proef in de zomer van 2020. Het lijkt een herhaling van het feuilleton van twintig jaar geleden, toen het Provinsjehûs een snevaargebied van 1200 bij 300 meter op de westkant van de Burgumer Mar wilde instellen.

De gemeente en dorpsbelangen rond het meer keerden zich ertegen. Maar de rechter kon toen nog in het voordeel van de snelvaartondernemers beslissen, totdat de provincie het snelvaren in 2004 beperkte tot vier meren in de Zuidwesthoek.

Zonder ,,boatfunsports’’ werd de Burgumer Mar ,,een doods meer’’, stelde recreatieondernemer en liefhebber Fokko Eybergen. Zo kun je het zien, maar als politiek argument heeft de provincie er niks aan.

De ordening van de Friese ruimte gaat uit van het principe leven en laten leven. Er moet voor mensen die plezier beleven aan het (veel) harder varen dan 9 kilometer per uur wel een plek zijn te vinden waar dat zonder bezwaar kan.

Aanwijzing van een natuurgebied voor deze tak van de watersport, al is het maar voorlopig en buiten de broedtijd, was te makkelijk. Desnoods kan er ergens zo’n voorziening gegraven. Een speedbootzone is echt niet groter dan een golfbaan. De gedeputeerde van ruimtelijke ordening moet dus nagaan hoe hoog de nood is en wat de leniging ervan mag kosten.

Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct