Och gossie, die F-35’s toch. In 2016, toen de allereerste gevechtsvliegtuigen een ‘goodwill-visite’ aan Nederland brachten waren we allemaal nog blij. Het geluid viel mee, las ik in krantenartikelen uit die tijd. Al waren er ook toen al types die zich niet in de luren lieten leggen.

Ale de Vries uit Marsum hoorde bijvoorbeeld een ‘verschrikkelijk gebulder’. ,,Wat kin ik der noch oan dwaan?’’, had hij gevraagd toen de gevechtstoestellen voor de allereerste keer fotorondjes, belevingsvluchten en oefenrondjes boven Nederlands grondgebied maakten.

Maar hij kon er niks aan doen. En daarom had De Vries bij wijze van protest de Nederlandse driekleur halfstok gehangen. Hij was in de rouw, zei hij. Hij trapte niet in promotiepraatjes.

En nu krijgt hij dus glorieus gelijk van geluidsdeskundige Rein Muchall. Een F-35 maakt bij de start evenveel geluid als drie F-16’s. En het lawaai bij de landing is vergelijkbaar met dat van vijftien F-16’s.

De F-35 maakt niet alleen een teringherrie, de toestellen kunnen ook niet tegen onweersbuien en nu weer staan ze aan de grond omdat ze slijten door ‘opvliegend gruis’

Het toestel maakt zelfs zoveel herrie dat het gevaarlijk kan zijn voor de oren van omwonenden . Bij landingen nadert het geluidsniveau de pijngrens van 120 decibel.

De F-35 mag dan onze vrijheid verdedigen maar onderwijl raust het vliegtuig ook voegen uit de muren en bloempotten van de vensterbank.

In Marsum werd het stucwerk van een plafond geragd, in Jelsum martelde het vliegtuig de trommelvliezen van een thuiswerker, een inwoner van Britsum voelde ,,trillingen op de borst’’ en in Britsum werd een kalf vertrapt nadat koeien in paniek raakten tijdens een avondvlucht.

Ik las het en dacht aan de topambtenaren en politici in Den Haag die de F-35’s hebben gekocht. Zouden ze al wakker liggen van de clusterfuck die ze hebben veroorzaakt?

Je hoeft immers geen kenner te zijn om te zien dat het nooit meer goed komt tussen de F-35 en ons.

Achteraf beschouwd had de brandweerman, die tijdens de aankomst van de eerste F-35 in Leeuwarden per ongeluk op de verkeerde knop drukte, volstrekt gelijk. In plaats van met water, bespoot hij het pas gelande paradepaardje met schuim. Vanachter een raam vol traag zakkende klodders keek de piloot naar de tribunes met genodigden. Hij zag eruit alsof hij net uit de autowasstraat kwam rijden.

En daarna werd alles nog veel erger. Beetje bij beetje kwamen we erachter wat voor Peppie- en Kokkie-toestel we eigenlijk hadden gekocht.

Want de F-35 maakt niet alleen een teringherrie, de toestellen kunnen ook niet tegen onweersbuien en nu weer staan ze aan de grond omdat ze slijten door ‘opvliegend gruis’.

Echt hoor. Ik heb diep, diep, diep medelijden met de woordvoerders van de vliegbasis die ook maar moeten doen wat hun bazen zeggen. ,,Wij vinden het wel belangrijk, de balans met de omgeving. Maar aan de andere kant hebben wij een opdracht. Onze mensen moeten inzet-gereed zijn’’, zei een woordvoerster deze week.

Dat laatste snap ik. Ik ben ook iedere week inzet-gereed als er bij mij thuis moet worden gestofzuigd. Maar als ik een apparaat koop dat mijn oren van mijn kop loeit en kapot gaat van ,, opvliegend gruis ’’ ruil ik het in.

En ja, ja, ja, ik weet dat we acht jaar geleden 37 stuks hebben besteld en dat we er nu nog negen F-35’s extra bij willen hebben. Maar ieder normaal mens zou de klantenservice bellen en de directeur te spreken vragen. We hoeven niet alles te pikken. Misschien kan iemand als Ale de Vries de telefoon even pakken?

jantien.de . boer@lc.nl

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Column
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct