Medio 2020 wijdde de Britse BBC een item aan click and collect . Kenners uit de winkelwereld voorspelden dat dit een blijvertje werd. De stoepservice, zoals de betere Nederlandse vertaling luidt, kreeg door de coronapandemie een stevige impuls. Het wereldwijde adviesbureau SSA & Company noemde het concept in juni ‘een geweldig aanbod voor de klantenservice’. Het Amerikaanse trendbedrijf E-marketer sprak in december van ‘het nieuwe normaal in winkelland’.

Mensen hebben geen zin om thuis te blijven voor de koeriersdienst. Ze willen best met hun auto hun spulletjes ophalen. Click and collect biedt gemakzuchtigen het beste van twee werelden; ze hoeven hun tijd niet te verdoen in grote winkelcentra, ontlopen het gedrang in mensenmassa’s en voorkomen de ergernis van lange kassarijen.

Onderzoek van Adobe Analytics wees uit dat 23 procent van de online-kopers zijn boodschappen liever afhaalt dan thuis wacht op de koerier. Grootwinkelketen Target in Minneapolis zag de omzet van zijn drive-up-service in een jaar stijgen met 1000 procent. In Sao Paulo is het al mogelijk om dwars door het winkelcentrum te rijden, met de kofferbak open en de bankpas in de aanslag.

Het zijn wrange gegevens voor de wankelende winkeliers in de Friese binnensteden, zoals de eigenaars van Luxen Intersport in Leeuwarden die in de krant van zaterdag hun beklemmende verhaal deden. Sportwinkels hadden de voorbije week hoge omzetten kunnen draaien met de verkoop van schaatsen, handschoenen, thermobroeken en winterschoenen. Ze zien tandenknarsend hun pensioen en hun dromen in rook opgaan.

In Nederland schermt het kabinet met click and collect , een term die door gehaaide winkelexperts moet zijn aangereikt. Het feit dat er geen Nederlandse vertaling wordt bijgeleverd zegt voldoende.

Click and collect klinkt hip en vooruitstrevend, maar wie over de grenzen kijkt ziet ons voorland. Een afhaalservice is ideaal voor grootwinkels aan de randen van steden die makkelijk met de auto te bereiken zijn. Dappere winkeliers in autoluwe binnenstadcentra hebben er niks aan. Zij moeten het hebben van een persoonlijke benadering, van klanten in pashokjes en van een levendige horecasector die koffie met appelgebak serveert.

Het door het kabinet gepropageerde click and collect zal onmiskenbaar terrein gaan winnen in Nederland. De profiteurs zijn niet de boekwinkel, niet de kledingboetiek en niet de sportwinkel van Gerrit-Jan en Babette Faber. Het macabere toekomstbeeld na de coronapandemie is een onstuitbare groei van drive-up-centra’s aan de flanken en een uitgeholde binnenstad.

Dat laatste moeten we niet willen. Het wachten is op de eerste lijsttrekker op verkiezingstournee die dit stille drama onder ogen durft te zien.

Het commentaar is een dagelijkse rubriek waarin de Leeuwarder Courant reageert op actuele ontwikkelingen. Reageren? Gebruik de reactiemogelijkheid onder dit artikel of mail naar commentaar@lc.nl .

Je kunt deze onderwerpen volgen
Opinie
Commentaar
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct