Een nieuwbouwwijk te midden van een treinspoor én een snelweg: in de Lindewijk in Wolvega komen de decibels straks van twee kanten. Veel mogelijkheden om er iets aan te doen zijn er niet.

,,Het is inherent aan een wijk tussen snelweg en spoor dat je te maken hebt met verkeersgeluid. Er staat tegenover dat de ontsluiting goed is, zowel over de weg als met de trein. We horen ook vaak van mensen dat ze juist daarom naar Wolvega komen.”

Volgens gemeentelijk projectleider Ronald Hekman moet het probleem van verkeerslawaai vooral niet worden overdreven. Toch was het de provinciale milieudienst Fumo die de gemeente wees op de ‘slechte geluidskwaliteit’ waar veel bewoners van de Lindewijk te maken mee zullen krijgen: die zit op veel plekken op of vlakbij het wettelijke maximum.

De Lindewijk in zuidoostelijk Wolvega moet worden uitgebreid met tweehonderd woningen, op een langgerekt stuk grond parallel aan het treinspoor Leeuwarden-Zwolle. 8 van de 21 woningblokken verrijzen pal aan het spoor, ook komen enkele blokken vlakbij de snelweg te staan – al zit daar al wel een geluidswal tussen.

In veertien blokken te veel lawaai

De ligging maakt dat bij in totaal veertien woningblokken de wettelijke richtlijn voor verkeerslawaai, de zogeheten voorkeurswaarde, wordt overschreden. Bij het spoor geldt daarbij bijvoorbeeld 55 decibel gemiddeld per dag. De acht blokken aan het spoor zitten beduidend hoger: tussen de 65 en het absolute maximum van 68 decibel. En ook bij snelwegen – waar de grens lager ligt omdat snelweglawaai als hinderlijker wordt ervaren – wordt de richtlijn op veel plekken overschreden.

In reactie op de opmerking van de Fumo stelt de gemeente dat er echt geen alternatieven zijn. Schuiven met woningblokken zou geen optie zijn: er is geen indeling mogelijk waarbij alle tweehonderd woningen die de gemeente er wil hebben, op voldoende afstand staan.

Ook maatregelen op weg en spoor ziet de gemeente niet zitten. Het zou onhaalbaar zijn om de maximumsnelheid op de A32 te verlagen, en daar ligt bovendien al een geluidsarm zoab-wegdek. Wat het spoor betreft zouden er raildempers kunnen komen, maar projectleider Hekman betitelt dat als een ,, long shot ”: spoorbeheerder ProRail zou er op zo’n klein stuk spoor niet snel mee instemmen. ,,Bovendien schep je daarmee een precedent.”

Geluidsscherm van 7,2 meter hoog

Wel is er de mogelijkheid voor een geluidsscherm langs het spoor. Die zou echter 7,2 meter hoog moeten worden om overal onder de grens te blijven. Daar zouden bewoners zelf ook niet blij van worden, zegt Hekman. ,,Je zit dan met een muur van zeven meter. Daar zal je maar tegenaan moeten kijken.” Het zou ook het uitzicht bederven van de huidige bewoners aan de overzijde van het spoor.

De gemeente hoopt nog wel een drie meter hoog geluidsscherm te realiseren, dat dan een kleine twee meter boven het spoor uitsteekt. Het zou ervoor moeten zorgen dat het spoorgeluid in ieder geval op de begane grond van de huizen wordt teruggedrongen. Of het scherm er gaat komen is nog onzeker: gesprekken daarover met ProRail lopen nog.

Hekman zegt dat de Lindewijk niet de eerste nieuwbouwwijk is in Nederland met dergelijke geluidsniveaus. ,,Nederland is nu eenmaal een klein land. Het liefst wil je altijd aan de voorkeurswaarde voldoen. Maar dat lukt niet altijd.”

Bovendien, zegt de projectleider, valt de ervaren overlast in de praktijk vaak mee. Zo staan verderop al nieuwbouwwoningen ongeveer even dicht bij de snelweg. ,,We horen nauwelijks klachten. Mensen zijn het gewoon gewend. Bovendien is het geluid slechts één negatief aspect, waar heel veel positieve aspecten tegenover staan.”

De plannen voor de nieuwbouwwijk, plus het besluit om genoegen te nemen met meer verkeerslawaai, liggen momenteel ter inzage. De gemeenteraad heeft in het najaar het laatste woord. De bouw moet geleidelijk plaatsvinden tussen volgend jaar en 2030.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Weststellingwerf
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct