Nu op de drafbaan in Wolvega geen koersen mogen worden gehouden, wijken de deelnemers massaal uit naar het buitenland. En zo ontstaat juist dat wat de overheid wil voorkomen: veel verkeer over grote afstanden.

Deze week gaat hij weer naar Mons (België). Vertrekken om twee uur ’s nachts, 350 kilometer rijden, koersen en ’s avonds om een uur of tien, elf weer thuis. Appie Bosscha uit Langezwaag is een van de dravertrainers die zich gedwongen zien uit te wijken naar het buitenland, nu sinds oktober niet mag worden gekoerst op Victoria Park in Wolvega. Want je moet toch iets om nog wat inkomsten te krijgen. ,,Al slaat het natuurlijk nergens op. We mogen niet in Wolvega koersen, maar wel de hele wereld over vliegen.”

De drafwedstrijden vallen in Nederland niet onder de topsportvrijstelling en mogen dus niet doorgaan. In landen als België, Duitsland en Frankrijk wel mag worden gekoerst.

Koersen met acht van de dertien deelnemers uit Nederland, zoals maandag in Dinslaken (Duitsland), vormen geen uitzondering.

Veel Nederlanders in Mons

Vooral in het Belgische Mons, waar nu wordt gekoerst op de tijdstippen die van oorsprong voor Wolvega waren gereserveerd, zijn veel Nederlanders actief. Bosscha – die zegt van geluk te mogen spreken dat hij geen personeel heeft – houdt het ook vooral bij die baan. Het prijzengeld is er goed, zegt hij, en ondanks de lange reis kan het vaak nog wel uit.

'Ik ga niet elke week, maar wel met enige regelmaat naar het buitenland'

,,Een trieste situatie”, zegt trainer Paul Hagoort uit Oldetrijne. Hij heeft acht mensen in dienst en kan dus al helemaal niet zonder inkomsten. Zondag bijvoorbeeld gaat hij naar Parijs. ,,Mijn bedrijf drááit op prijzengeld. Ik ga niet elke week, maar wel met enige regelmaat naar het buitenland.”

En de sport dacht nog dat ze het zo goed voor elkaar had. Deelnemers houden in hun sulky (kar) sowieso wel anderhalve meter afstand van elkaar. Alles gebeurt in de buitenlucht. Conform protocol zouden de pikeurs tijdens de koers mondkapjes en beschermende kleding dragen en vooraf ook worden getest.

Nu desondanks sinds medio oktober niet meer in Wolvega mag worden gekoerst, wordt massaal uitgeweken naar het buitenland. Hagoort spreekt van een ,,heel kromme zaak’’. ,,We willen reisbewegingen tegengaan, maar vervolgens gaan wel al die mensen naar het buitenland.” Mensen die voor hun werk de grens over gaan, zijn overigens vrijgesteld van de plicht om bij terugkomst tien dagen in quarantaine te gaan.

Geen vrijstelling

Burgemeester André van de Nadort van Weststellingwerf wees onlangs weer een ontheffingsverzoek van Victoria Park af. Hij noemt alle reisbewegingen ,,niet wenselijk”, maar zegt dat hijzelf juridisch vastzit. Voor de drafsport geldt nu eenmaal niet een vrijstelling.

Van de Nadort zegt wel te begrijpen waarom de trainers kiezen voor de wedstrijden over de grens. ,,Zij moeten hun brood ook ergens verdienen.” Dat neemt niet weg, zegt hij, dat al het reisverkeer onwenselijk is.

In de drafsportsector is veel onvrede over het feit dat allerlei andere evenementen wel mogen doorgaan: contactsporten waarbij géén afstand kan worden gehouden, maar bijvoorbeeld ook de driedaagse KFPS-hengstenkeuring in Drachten en over zes weken Indoor Brabant in Den Bosch.

'Voetbal, binnensporten (op topsport-niveau, red): dat mag allemaal wel. Waarom dit dan niet?'

Ekko Kisjes, woordvoerder namens Victoria Park, zegt dit niet te begrijpen. ,,Het gaat om de vergelijking met andere toegestane activiteiten. Voetbal, binnensporten (op topsport-niveau, red): dat mag allemaal wel. Waarom dit dan niet? Het is buiten en met de sulky’s heb je automatisch al anderhalve meter afstand.”

,,Er zit discrepantie in de regelgeving”, erkent Van de Nadort. Zo mocht de hengstenkeuring in Drachten doorgaan omdat die juridisch geen wedstrijd was, en Indoor Brabant geldt – in tegenstelling tot de koersen in Wolvega – als eenmalig evenement. Toch zijn dit volgens de burgemeester nu eenmaal de regels waarvoor landelijk is gekozen.

Volgens woordvoerder Geert Slot van sportkoepel NOC*NSF zijn alleen het betaald voetbal en de sporten met nationale teams uitgezonderd. De drafsport valt daarom, net als bijvoorbeeld het marathonschaatsen, buiten de boot.

'In individuele gevallen zoals deze kunnen scheve situaties ontstaan'

Slot verwacht niet dat dat voorlopig gaat veranderen, al noemt hij de situatie met alle reisbewegingen ,,vervelend”. ,,Als je grof kijkt naar de keuzes die gemaakt zijn, dan zijn die te begrijpen. Maar in individuele gevallen zoals deze kunnen scheve situaties ontstaan. Dat is niet prettig, dat snap ik. Maar ze worden niet gerepareerd. Daar is momenteel gewoon geen ruimte voor.” De situatie met corona is daarvoor te zorgelijk, bedoelt hij.

Burgemeester Van de Nadort zegt dat de dravers vooral zelf hun best moeten doen om zichzelf alsnog op de topsportlijst te krijgen. Trainer Hagoort ziet dat er niet zo snel van komen. ,,Je zult dan een heel goede lobby moeten hebben. Maar die hebben wij ook niet.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Weststellingwerf
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct