FOTO

Actiegroep Lelystad Airport wijst op nieuw vogelonderzoek: 'Dat is vragen om problemen'

FOTO ARCHIEF LC

Actiegroep Laagvliegroutes Friesland NEE vraagt opnieuw aandacht voor de vogeltrek en de kans op vogelaanvaringen rond het vernieuwde Lelystad Airport.

De Stellingwerver actiegroep wijst op een net verschenen artikel van medewerkers van de Universiteit van Amsterdam en weerinstituut KNMI. Volgens Rob de Wind uit Munnekeburen, voorman van de actiegroep, hebben zij nieuw en beter radaronderzoek gedaan naar de vogeltrek.

De Wind heeft het artikel ook naar minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en de Tweede Kamer gestuurd. Hij zegt dat met de nieuwe onderzoeksmethode, waarbij gebruik wordt gemaakt van de KNMI-weerradar in het Gelderse Herwijnen, over veel grotere afstand en op veel grotere vlieghoogten vogels worden waargenomen dan voorheen.

Lees ook: Tip: maak haast met claim Lelystad Airport, ook al is het vliegveld nog niet open

De actiegroep wil dat de minister ,,eindelijk eens’’ gedegen vogelonderzoek gaat doen. De Wind: ,,Zoals het vogelonderzoek voor Lelystad Airport tot nu toe verloopt, kunnen we toch wel spreken van een bijzonder onzorgvuldig proces.’’

Eerder onderzoek

In een eerder onderzoek voor een milieurapport van Lelystad Airport, door adviesbureau Waardenburg, valt te lezen dat er ‘geen sprake is van een duidelijk verhoogd risico’ voor het luchtverkeer van en naar Lelystad op hoogten tussen 1800 en 3200 meter. In het nieuwe artikel wordt juist geconstateerd dat trekvogels tot een hoogte van ongeveer 3500 meter vliegen.

Ook staat er dat ’s avonds en ’s nachts in het gebied hoge vogelconcentraties voorkomen, met name langs de IJsselmeerkust van Friesland en Flevoland. ,,Deze routes van vogels lopen precies door de geplande laagvliegroutes van en naar Lelystad Airport. Dat is vragen om problemen’’, zegt De Wind.

Veel weerstand

Vliegveld Lelystad had al een paar jaar open moeten zijn. Drie jaar geleden ontstond echter veel weerstand tegen de relatief lage vliegroutes (voor een deel op 1800 meter) en veel onderzoeken naar uitstoot en geluidsoverlast bleken niet te kloppen. De Tweede Kamer moet nog beslissen over de opening.

'Op hoogten tussen de 2 en 3 kilometer vliegen ook veel trekkende vogels'

Vooral het zuiden van Friesland ligt onder de geplande vliegroutes van en naar het vernieuwde poldervliegveld. Een deel van de Friese Lelystad-routes is, na succesvolle protesten van inwoners, al verschoven.

Friese vogelprofessor

De Friese hoogleraar, onderzoeker en trekvogel-ecoloog Theunis Piersma waarschuwde in 2017 al voor botsingen met vogels. Hij hekelde zowel de vliegrichting als -hoogte van de Lelystad-toestellen. ,,Hoe krijst dit yn ’e harsens’’, zei Piersma destijds in de  LC . En: ,,It kin hast net oars of se hawwe hjir net oer neitocht.’’

Spoedig volgden Kamervragen over het risico van vogelaanvaringen boven Friesland. Volgens minister Van Nieuwenhuizen zou die kans echter ‘gering’ zijn. Bijna 98 procent van alle aanvaringen vindt plaats beneden een hoogte van 3000 voet (circa 1000 meter), antwoordde de minister. Boven Friesland wordt straks hoger gevlogen, boven Flevoland niet.

Trekkende vogels

Ook nu laat Piersma van zich horen. In het nieuwe onderzoek valt hem op dat tussen de 2 en 3 kilometer hoogte ook nog grote aantallen trekkende vogels vliegen, in behoorlijk hoge dichtheden. Dit is nieuwe informatie.

Tijdens een hoorzitting in de Tweede Kamer over vliegveld Lelystad wezen ook de ganzenexperts en -onderzoekers Maarten Loonen en Bart Ebbinge op de gevaren. Zij hadden kritiek op de uitkomsten van het eerdere Waardenburg-onderzoek.

Volgens Theunis Piersma en Rob de Wind moet de minister van Infrastructuur hier uiteindelijk iets mee. ,,Eerder kan Lelystad Airport zeker niet open’’, stelt De Wind. Vliegveiligheid moet belangrijker zijn dan een snelle opening van het vliegveld, zegt hij.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct