xx

Evaluatie corona-uitbraak Saxenoord: 'Patyna had direct openheid van zaken moeten geven'

xx Foto: niels de vries

Achteraf had zorgkoepel Patyna direct openheid moeten geven over het aantal besmettingen in het zwaar getroffen zorgcentrum Saxenoord in Franeker. Dat is volgens bestuurder Renate Kamphuis een van de lessen die geleerd zijn.

Woonzorgcentrum Saxenoord, inmiddels helemaal coronavrij, was tot nu toe de grootste coronabrandhaard in deze provincie. Eind mei werd duidelijk dat tussen 7 april en 15 mei 27 van de 87 bewoners het coronavirus opliepen en dat 31 van de ruim 200 medewerkers besmet waren. Vijf bewoners overleden aan het virus.

,,Wij denken ook echt dat dit de aantallen zijn, want we hebben in die tijd heel veel getest. Meer misschien dan andere zorgcentra’’, stelt Kamphuis. ,,In eerste instantie gaven de RIVM-richtlijnen maar summier de mogelijkheid om te testen – alleen bij hoesten of koorts – maar onze medewerkers ontdekten begin april al dat ook andere klachten, zoals hoofdpijn of smaakproblemen, konden wijzen op een besmetting. In overleg met de GGD hebben we daarom toen al meer mensen getest dan de richtlijnen voorschreven.’’

Voortschrijdend inzicht

Aanvankelijk wilde Patyna publiekelijk geen aantallen noemen, onder meer omdat die steeds veranderden en omdat het tot onrust zou leiden onder bewoners en andere betrokkenen. Nu stelt Kamphuis dat het niet noemen van aantallen kan leiden tot onrust. ,,Dat is voortschrijdend inzicht. We gaven wel één-op-één informatie, maar in zo’n situatie kijkt de hele omgeving mee en dan hechten mensen er aan om aantallen te horen. Anders gaan ze gissen.’’

Voorzitter van de cliëntenraad Arjen Miedema stelt dat hij in ieder geval altijd nauwgezet door het management op de hoogte is gehouden van de ontwikkelingen. Van de bewoners zelf hoorde hij amper iets. ,,Duidelijk is wel dat het isolement enorme impact heeft gehad. Ik denk dat de effecten daarvan onderschat zijn.’’ Een geestelijk verzorger en een psycholoog werden extra ingezet om waar nodig psychische hulp te bieden. ,,Ook zij mochten eigenlijk niet naar binnen’’, herinnert Kamphuis zich, ,,maar daar hebben we een uitzondering voor gemaakt.’’

Ingrijpende periode

,,Het was een heftige periode’’, zegt Wieb Mulder, zorgkundige en verpleegkundige in opleiding bij Saxenoord. Ze moest zelf twee weken, met man en zoon, in thuisquarantaine blijven omdat ze besmet was met het virus. ,,Je vraagt je toch af wie je eventueel besmet kunt hebben. En tegelijkertijd baal je omdat steeds meer collega’s zich ziek meldden, terwijl het werk wel gedaan moest worden.’’ ,,Het is gewoon een hele ingrijpende periode geweest’’, stelt Kamphuis, ,,gelukkig zijn 22 besmette cliënten, mede dankzij de intensieve zorg, weer helemaal beter geworden.’’

Volgens Kamphuis heeft het virus er onder meer voor gezorgd dat medewerkers zich bewuster zijn geworden van het belang van preventie. Speciaal voor Patyna worden sinds april twee medewerkers opgeleid als infectiepreventiedeskundigen. ,,Voor ziekenhuizen is dat normaal, maar voor verpleeg- en verzorgingshuizen is dat best uniek.’’

Hoe het virus binnen een week nadat Saxenoord op slot ging zo kon toeslaan, verspreid over zes etages, is nooit duidelijk geworden volgens Kamphuis. ,,In ieder geval hebben we geen aanleiding om te denken dat het aan het ventilatiesysteem lag.’’ Ze baseert zich daarbij op constateringen van de technische dienst van Patyna en van de leveranciers. Ook waren er geen grote samenkomsten geweest die voor snelle verspreiding konden zorgen. ,,We weten het gewoon niet.’’

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct