Dat ze geen afscheid van haar klanten kan nemen, doet Foek Bronger veel verdriet.

De oproepkracht: 'Straks ben ik niet meer Foek van de winkel'

Dat ze geen afscheid van haar klanten kan nemen, doet Foek Bronger veel verdriet. FOTO CATRINUS VAN DER VEEN

Stoppen met werken in coronatijd en dan ook nog afscheid moeten nemen van je geliefde winkel, het valt beslist niet mee, vertelt Foek Bronger. ,,Dit was mijn derde kind’’, zegt ze over haar hobbywinkel Le Pantin in Franeker.

De Franeker dame is een van de mensen die graag een gesprek willen met nummer 6, ondergetekende dus. ‘Zij heeft iets in haar blik wat me aanspreekt, vriendelijk, open en begripvol en ik denk dat ze creatief is’, zo mailt ze.

Dat laatste valt nogal tegen; ik kom zelden in winkels als de hare, beken ik. Maar aan mensen om me heen (moeder, dochter: kennelijk slaat zoiets een generatie over) zie ik wel hoeveel vreugde het kan geven om iets te ‘scheppen’.

Uit de hand gelopen hobby

En dat geldt dus ook voor de 65-jarige Foek, voor wie haar winkel letterlijk een uit de hand gelopen hobby was. ,,Ik was altijd wel een creatieveling, ben begonnen met poppen maken. Die ging ik exposeren, ik verkocht spullen en er kwam vraag naar cursussen. Toen heb ik voor de commerciële kant gekozen en ben in 1993 een winkel begonnen.’’

Prachtige jaren heeft ze achter de rug, de eerste acht in een pandje verderop in de Dijkstraat en de laatste twintig jaar in het huidige. ,,Ik heb met heel veel mensen lief en leed gedeeld, kreeg altijd zoveel verhalen te horen.’’ Met veel klanten bouwde ze een band op. ,,De moeders van nu kwamen hier vaak vroeger als meisje voor een kinderfeestje.’’

'Ik heb met heel veel mensen lief en leed gedeeld'

Een bijzondere klantengroep vormden de cliënten van de psychiatrische instellingen in Franeker. ,,Die werden soms ook wel door de huisarts gestuurd, omdat ze graag wat te doen wilden hebben. De eerste keer soms helemaal ineen gekrompen, de tweede keer opgebloeid. Of mensen die rookten en daar vanaf wilden, en zeiden: ik móet wat in handen hebben.’’

Knetterdruk

Door groeiende internetverkoop kelderde de omzet vanaf 2015. En toen ze in de familie ook nog met ziekte te maken kreeg, besloten Foek en haar man het pand te koop te zetten. Aanvankelijk was er geen belangstelling, tot opluchting van de eigenares, want mentaal was ze er nog niet aan toe.

,,En toen kwam corona en kreeg ik het ineens knetterdruk met klanten.’’ Iedereen sloeg in het voorjaar van 2020 aan het breien, schilderen en kaarten maken. En in september werd alsnog het pand verkocht, als woonhuis. Dat was even slikken voor Foek, maar het was goed zo. De overdracht is op 1 maart, en die laatste weken zouden ze nog even ‘knallen’. ,,We hadden een plan gemaakt; alles halve prijs, wat lekkere dingen voor de klanten. We zouden er echt een afscheidsfeestje van maken.’’

Dat liep dus heel anders, met de lockdown die in december inging. ,,Ik heb echt huilende klanten aan de toonbank gehad, zo jammer vonden ze het dat ik dicht moest.’’ Natuurlijk, online verkoop kan altijd, maar veel ouderen hebben daar niet veel mee, en Foek zelf eigenlijk ook niet.

'Internet is niet mijn manier van verkopen, ik wil gewoon met mensen kletsen'

,,Ik probeer het wel, zo nu en dan plaats ik met hulp van mijn dochter iets op Facebook of Instagram. Maar dan gaan ze chatten of is het ‘stuur even een tikkie’. Internet is niet mijn manier van verkopen, ik wil gewoon met mensen kletsen.’’ En dus zwaait ze nu naar klanten die buiten staan of maakt ze een praatje voor de winkel.

Geleidelijk worden de schappen leger; delen van de inventaris zijn verkocht aan andere creatieve zaken in de stad.

Ze realiseert zich dat er ook genoeg ondernemers zijn die in deze tijd noodgedwongen stoppen omdat de financiële rek er uit is. ,,Ik ben blij dat ik het goed afgesloten heb. Maar mijn klanten ga ik echt missen. Ik was altijd Foek van de winkel, straks ben ik gewoon Foek.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Waadhoeke
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct