Hoofd van de radarstations adjudant onderofficier Jan Bekkema uit Drachten in de koepel van de oude radar.

De nieuwe radar van Wier is net als de F-35

Hoofd van de radarstations adjudant onderofficier Jan Bekkema uit Drachten in de koepel van de oude radar. FOTO NIELS DE VRIES

Het einde van een tijdperk nadert in Wier. De kenmerkende bol, die de radar van de luchtmacht beschermde tegen weersinvloeden, verdwijnt. Evenals de radar zelf. Er komt een hypermoderne vervanger. De wind voorkwam dinsdag dat deze geplaatst kon worden.

De nieuwe groene toren staat er al, ranker dan zijn buurman, de oude toren waarop de groene bol staat. Dinsdag zou de nieuwe toren voorzien worden van de Smart-L-radar, een grote zwarte doos in de vorm van een ouderwets televisietoestel. Vanwege te harde wind werd de plaatsing uitgesteld naar later deze week.

,,Het doet je toch iets’’, zegt adjudant onderofficier Jan Bekkema uit Drachten, hoofd van de radarstations van Defensie. De Koninklijke Luchtmacht bewaakt het luchtruim met twee radarstations. In het Gelderse Nieuw Milligen vanaf 1972, in Wier vanaf 1976. Bekkema werd in 1989 in Wier geplaatst, werkte daarna in Nieuw Milligen om als specialist engineering weer terug te keren naar Wier en werd uiteindelijk vanuit Nieuw Milligen hoofd van beide posten. ,,Je bent er zo lang bij betrokken en ineens houdt het hier op.’’

'Je moet nieuwe technieken voor zijn'

Hoe dat zit legt kapitein Marleen Molema van communicatie uit. Wier blijft een functionele rol vervullen voor de luchtgevechtsleiding, maar het bedrijf dat de nieuwe radar maakte, Thales uit Hengelo, wordt verantwoordelijk voor het onderhoud. Dat is binnen het miljoenenproject afgesproken. Voorheen waren het de technici van Defensie die ervoor zorgden dat de radar in Wier 24 uur bleef draaien. Net als voorheen worden de beelden door de nieuwe radar doorgestuurd naar Nieuw Milligen waar op schermen het luchtruim constant in de gaten gehouden wordt.

,,Je moet nieuwe technieken voor zijn’’, stelt Bekkema. Hij vergelijkt het met de ontwikkeling van de F-16 naar de F-35. De defensieradars moeten meegaan in deze nieuwe tijd, waarin ook drones en onbemande toestellen een rol spelen. De Smart-L-radar is gebaseerd op beproefde systemen die al bij de marine en de landmacht gebruikt worden. ,,Wier was destijds een ideale omgeving voor de oude radar’’, aldus Bekkema. ,,De nieuwe generatie radars heeft al weer veel minder last van omgevingsverschijnselen.’’

loading

Beschermen tegen weersomstandigheden, zoals de bol deed, is bij de nieuwste variant ook niet meer nodig. Vandaar dat de bol ontmanteld wordt, de oude radar verdwijnt en ook het gebouw waarop de bol stond afgebroken wordt. ,,Daar zijn we nog wel even mee bezig. Alles wordt volgens de milieuregels afgevoerd.’’

Bekkema weet dat hiermee een kenmerkend element in de omgeving verdwijnt. Samen met de watertoren van Sint Jacobiparochie was de bol van Wier een ijkpunt. Soms werden nieuwsgierigen toegelaten omdat er veel vraag uit de buurt was om eens een kijkje te mogen nemen. Dat gebeurde alleen onder voorwaarden en vaak voor mensen met een officiële functie, zoals de burgemeesters uit het gebied.

loading

Het werk dat er de afgelopen 43 jaar werd verricht, bestond puur uit onderhoud. De elektronica en mechanica onderhouden. Vaak hoorde Bekkema het misverstand dat het station bij de vliegbasis Leeuwarden zou horen. Het heeft echter altijd bij Nieuw Milligen gehoord. De radar daar gaat mogelijk het vijftigjarig bestaan nog halen. Vervanging hoort ook bij het project waar een projectteam al jaren aan werkt, maar bij Nieuw Milligen wordt gekeken naar een nieuwe locatie omdat de huidige plek relatief laag ligt. Verhuizing van de radar naar Herwijnen wordt voorbereid.

Wind

H et transport van het nieuwe ijkpunt voor Wier werd donderdag in Hengelo in gang gezet, waar het zwarte object van 3 bij 6 meter per schip vervoerd werd naar Leeuwarden. Maandag volgde overheveling van het schip naar een dieplader die ervoor zorgde dat alles gisteren gereedstond op het terrein van de Radar Post Noord (RPN). De radar zou rond het middaguur op zijn plek gehesen worden, maar de gereedstaande hijskraan kwam niet in actie omdat er te veel wind stond.

Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct