Kruispunt E10 bij Ryptsjerk gaat een lang weekend dicht. Het vergt een grote omleiding met zo’n 400 borden, vertelt Klaas de Vegt van Traffic Service Nederland.

Bij Opeinde begint de bebording al en die loopt tot aan Dokkum en Leeuwarden toe. Zes man van de vestiging in Leeuwarden zijn enkele weken bezig geweest met de voorbereiding van de omleidingsroute. Want het maken daarvan is helemaal mensenwerk, legt De Vegt uit. Het is zeker geen kwestie van een druk op de knop.

Het bedenken van de grote lijnen van de route, in dit geval vanaf Leeuwarden via de Wâldwei naar de Sintrale As en dan onder Dokkum langs naar de Lauwersseewei, is het moeilijkste niet. De makers leunen daarbij op hun eigen kennis van het gebied. De Vegt: ,,Als je dit jaren doet, is het van ‘daar langs en daar langs’.

Bovendien zijn er bepaalde voorschriften waar ze zich aan moeten houden. Zo moet een omleiding altijd lopen via een weg van minimaal dezelfde categorie. Dit is ook de reden waarom er zo’n lange route nodig is, aldus De Vegt. Weggetjes binnendoor zijn geen optie. ,,De omleidingsroute moet hetzelfde verkeer aankunnen als de weg die afgesloten is.’’

Donderdag 18.00 uur tot maandag 6.00 uur

Het gepuzzel begint pas echt als de details van de omleiding ingetekend moeten worden. Voor deze omleiding zijn bijvoorbeeld 202 gele tekstborden gemaakt met instructies voor automobilisten. Bijvoorbeeld: richting plaatsen A, B, C, volg route X. Dit zijn allemaal unieke borden, waarover nagedacht is. Daarnaast zijn er nog 194 gele routeborden, waarop met pijlen de betreffende routes aangegeven worden.

De tekstborden worden allemaal gemaakt in de werkplaats op bedrijventerrein De Hemrik in Leeuwarden. Er staat een grote printer, die de teksten afdrukt op grote, transparante stickers, die op gele borden worden geplakt. ,,Vroeger moesten we de woorden er letter voor letter op zetten’’, vertelt De Vegt.

De beplakte borden worden daarna op ‘bokjes’ gezet, op volgorde van plaatsing op de route. De precieze plekken van de borden staan op kaarten die de medewerkers meekrijgen. De afgelopen week zijn alle borden geplaatst, waarbij de tekstborden nog van de weg afgewend werden neergezet.

Donderdagmiddag moeten in een uur tijd alle borden ‘in het zicht’ gedraaid worden, voordat het kruispunt om 18.00 uur dicht gaat. De afsluiting duurt tot maandag 6.00 uur. Het kruispunt en een stuk van de weg richting Hurdegaryp krijgen een nieuwe laag asfalt.

Verkeersregelaars druk met inzet corona

Het werk van Traffic Service beperkt zich niet tot het maken van een omleidingsroute voor het wegverkeer. Ook voor landbouwvoertuigen en fietsers zijn er omleidingen, die met elkaar nog eens zo’n 50 borden vergen. Verder komen er 36 hekken met verbodsborden, 3 wagens met verlichte pijlen, 20 lichtmasten bij de werkzaamheden en worden er enkele verkeersregelaars ingezet.

Die laatste collega’s zijn niet altijd te benijden, aldus De Vegt. ,,Zij krijgen nogal eens wat commentaar van automobilisten.’’ Je kunt er donder op zeggen dat veel bestuurders de afzetting de eerste dag negeren en toch kijken hoe ver ze kunnen komen. Bij het kruispunt van De Groene Ster verwacht hij veel kerende auto’s.

De Vegt is trouwens blij dat hij verkeersregelaars heeft voor dit project, want ze zijn bijna niet te krijgen. ,,Heel veel verkeersregelaars staan bij coronapriklocaties en dat heeft zijn weerslag op de infra’’, aldus De Vegt. ,,Twee planners bellen zich de hele dag suf om verkeersregelaars te zoeken.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Tytsjerksteradiel
Verkeer
Instagram
Plus artikel gelezen
Je las zojuist een artikel.
Onbeperkt PREMIUM-artikelen lezen?

Lees nu PREMIUM vanaf € 1,15 per week. Je krijgt dan onbeperkt toegang tot al onze artikelen, video’s, columns en meer.

Probeer PREMIUM direct